Vrijdag 20/05/2022

AchtergrondVraag van de week

Proteïneshakes, wie heeft zoiets nodig?

null Beeld ThinkStock
Beeld ThinkStock

Waar vroeger alleen bodybuilders grote potten eiwitpoeder ­inkochten, staan de supermarktschappen nu vol met proteïne­shakes en -repen. Waar zijn al die extra eiwitten goed voor?

Loethe Olthuis

Proteïne is een duur woord voor eiwit. Dat eiwitten nu overal worden aangeprezen, is volgens voedingsexperts vooral slimme marketing. Zo worden eiwitten gepromoot als middel voor spieropbouw. Maar spieren krijg je echt niet alleen door meer eiwit te eten. Je moet er ook voor bewegen of sporten. Ook zou meer eiwit eten er automatisch toe leiden dat je afvalt. Die hype is samen met de populaire koolhydraatarme en eiwitrijke diëten uit de VS overgewaaid, zegt voedingsexpert Jaap Seidell. Nu is het inderdaad zo dat eiwit per gram beter verzadigt dan koolhydraten, maar ook een teveel aan eiwit wordt opgeslagen als vet.

Waar heb je eiwit dan wel voor nodig, en hoeveel? Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam. Ze zijn essentieel voor spieropbouw, celvernieuwing en de hormoonhuishouding. Je kunt er geen voorraad van aanleggen, dus het is belangrijk dat je dagelijks voldoende eiwitten binnenkrijgt. Volgens de Gezondheidsraad heeft een volwassene per dag 0,83 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Eiwitten zitten in voedingsmiddelen zoals vis, vlees, ei en zuivel, in peulvruchten, noten en granen en in sommige groenten. Als je gevarieerd eet, kom je moeiteloos aan de aanbevolen hoeveelheid, zegt het Nederlandse Voedingscentrum. Sterker nog: we eten bijna allemaal meer eiwit dan we nodig hebben, zegt Seidell. Volg je een caloriebeperkt dieet, dan is het wel goed om je eiwitinname iets te verhogen. Maar meer dan 1,1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht heeft weinig nut.

En eiwitten voor je spieren? Die 0,83 gram is ruim voldoende voor spieropbouw, tenzij je een professionele bodybuilder of marathonschaatser bent, zegt het Voedingscentrum. De gemiddelde recreatiesporter die bv. twee keer per week voetbalt, heeft echt geen shake nodig. Het is zelfs zo, blijkt uit onderzoek van de Johns Hopkins Universiteit (VS), dat meer eiwit eten dan nodig je nieren belast.

Borstvoeding

Maar naast extreme sporters zijn er wel degelijk groepen die meer eiwit nodig hebben, zoals veganisten. Zij eten niets dat van een dier afkomstig is; bovendien kan ons lichaam plantaardige eiwitten minder goed benutten dan dierlijke. Daardoor hebben veganisten meer eiwit nodig, zegt de Nederlandse Vereniging voor Veganisme: gemiddeld 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Andere groepen die gebaat zijn bij meer eiwit: zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven, mensen die een zware operatie hebben ondergaan, die gewond zijn of ernstig ziek. Jammer genoeg voorziet het gemiddelde ziekenhuismenu daar niet altijd even goed in.

Heeft het zin om proteïne-verrijkte producten te kopen? Hoogstens als je aan het herstellen bent van een ernstige ziekte of extreem veel sport, zegt het Voedingscentrum, en liefst onder begeleiding van een diëtist.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234