Maandag 25/01/2021

AchtergrondVraag van de Week

Presteer je beter als je een sportdrankje drinkt?

Beeld Getty Images/Westend61

Als je een belangrijke sportwedstrijd wilt winnen, zijn talent en training essentieel. Maar helpt het sportdrankje ook om tot een betere prestatie te komen?

Om iets over sportdrankjes te kunnen zeggen, moeten we eerst kijken naar hoe een sporter aan zijn energie komt, zegt bewegingswetenschapper Luc van Loon (Maastricht University). “Twee brandstoffen zijn daarbij belangrijk: koolhydraten en vetten”, zegt Van Loon. Beide zijn als energievoorraad aanwezig in je lijf, maar die voorraad is niet echt eerlijk verdeeld; 97 procent van de opgeslagen energie is vet en slechts 3 procent bestaat uit koolhydraten. Van Loon: “In theorie zou je op je vetvoorraad een week lang, 24 uur per dag kunnen hardlopen. Op alleen de koolhydraten in je lijf houd je het maar 90 minuten vol.”

Van Loon onderzoekt hoeveel energie er wordt gebruikt bij welke inspanning, en of sporters hun benodigde energie uit koolhydraten of vetten halen. Wat blijkt? Het lichaam wisselt van strategie naarmate je intensiever gaat sporten. Bij matige of middelmatige inspanning haal je je energie vooral uit vet. Maar sport je fanatieker dan dat, dan schakelt het lijf over naar energie uit koolhydraten.

Waarom? Koolhydraten hebben een groot voordeel ten opzichte van vet: ze hebben een grotere omzetsnelheid, wat betekent dat je ze veel sneller om kunt zetten naar energie. “Koolhydraten kun je vergelijken met kerosine, en vetten met diesel”, aldus Van Loon. Je kunt je voorstellen dat als je een wedstrijd hebt waar je lang en intensief moet sporten, zoals in de Tour, deze hoge omzet­snelheid erg belangrijk is.

Toch blijf je als sporter met het probleem zitten dat je vrij weinig koolhydraten in je lijf kunt opslaan. Dat betekent dat als je langere tijd zware fysieke prestaties moet leveren, je een koolhydraattekort kunt krijgen. Om dat te voorkomen, eten atleten de week voor een wedstrijd al extra koolhydraatrijk voedsel, zoals pasta, rijst en brood. Maar dat is soms niet genoeg om het een hele wedstrijd vol te houden, je moet je koolhydraatvoorraad daarom ook tijdens de wedstrijd blijven aanvullen. En daar kunnen sportdrankjes bij helpen. Ze zorgen daarnaast dat je vocht binnenkrijgt. Ideaal dus. “Daarbij is een sportdrankje op de fiets natuurlijk een stuk handiger dan een bord pasta”, aldus Van Loon.

Maar hoeveel sportdrank moet je dan drinken als je een wedstrijd hebt die meerdere uren beslaat? Dat hangt af van hoe zwaar je bent én hoe lang en hoe intensief je sport. Van Loon raadt aan om bij een heftige wedstrijd tijdens de warming-up al een sportdrank te drinken. “Een volwassene heeft dan ongeveer een halve liter nodig. Gedurende de wedstrijd neem je dan ieder kwartier 2 tot 3 milliliter sportdrank per kilogram lichaamsgewicht. Voor een volwassene is dat dan ongeveer 150 milliliter per kwartier.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234