Zondag 26/01/2020

Podgrond

Podcast over crèches en onderwijs: paniekzaaierij of gewoon discussie aanwakkeren?

Beeld © Jennifer Pettersson

In de rubriek PODGROND gaan we op zoek naar de beste podcasts. Deze week: Opgejaagd, over een Zweedse vrouw die al 20 jaar gelukkig in Nederland woont, maar nu ze kinderen heeft, komen er bedenkingen over het opvang- en schoolsysteem. Daarom vergelijkt Jennifer Pettersson het Nederlandse opvangsysteem met dat van haar thuisland Zweden.

Haar kinderen klagen erover dat ze weinig aandacht krijgen van de juf. Dat de juffen vooral bezig zijn met de probleemkinderen. Dat er veel te veel kinderen in de klas zitten. Daarom vraagt Jennifer Pettersson zich af of ze haar kinderen niet liever in Zweden naar school stuurt, maar dat ziet haar Nederlandse echtgenoot niet zitten.

In de eerste aflevering horen we dat Jennifer niet akkoord is met het Nederlandse systeem van ouderschapsverlof en opvang. Daar schreef ze een artikel over en ze werd overstelpt met reacties van vrouwen die het volledig eens waren met haar. In aflevering twee vergelijkt ze de crèches in Nederland met veredelde parkeerplaatsen. Ze claimt dat ouders niet weten wat er gebeurt in de crèche terwijl zij gaan werken. Ze beschrijft een crèche waarin gegooid werd met baby’s, en dat de andere begeleidsters daar niet tegenin durfden gaan omdat er geen feedbackcultuur was.

Jennifer Pettersson vergelijkt crèches met veredelde parkeerplaatsen. Beeld © Jennifer Pettersson

Ook over de kleuterschool maakt ze zich zorgen, blijkt in aflevering drie. Moeten kleuters niet te veel stilzitten? Is het nodig hen al voor te bereiden op de lagere school? Experts komen aan het woord, maar Jennifer gaat ook zelf een dag meevolgen in een kleuterklas.

In de laatst gepubliceerde aflevering (tot nu toe) komt de diagnosedruk aan de beurt. Of we kinderen met ADHD en dyslexie zo snel een label moeten opplakken? En of een kind met problemen de ontwikkeling van andere kinderen in de klas niet in de weg staat. 
Interessante thema’s dus, die iedere ouder aanbelangen. Ware het niet dat Pettersson vooral haar eigen frustraties en ervaringen voorop zet, en daar werden wij nogal ‘opgejaagd’ van.

Wie naar deze podcast luistert krijgt het idee dat onze noorderburen geen scholen runnen, maar kindergevangenissen. Maar: zoveel kan ons onderwijs toch niet van het Nederlandse verschillen? De maakster zwijgt daarnaast hardnekkig over scholen waar andere methodes gebruikt worden, ook over ouders die wel tevreden zijn met de begeleiding in de crèche hoor je haar niet. Erger nog: al wie al een beetje twijfelde aan de opvangplek van zijn kinderen, gaat door deze podcast als de bliksem hysterisch zijn kind ophalen.

Paniekzaaierij

We vragen ons af waarom Jennifer zulke extreme voorbeelden aanhaalt en vooral laat horen waar begeleidsters en juffen tekort komen? Is het paniekzaaierij? Of wil ze de discussie aanwakkeren? Dat laatste is haar in mijn geval in elk geval gelukt.

Daarom blijven we ook benieuwd naar het vervolg van deze reeks. Er staan nog vier afleveringen op til. Ze gaat het nog hebben over het tempo waarop onze kinderen moeten bijleren en over toetsing en cijfers. In aflevering zeven krijgen we eindelijk te horen hoe het werkt in Zweden, en waarom dat het walhalla is. Misschien dat deze afleveringen meer nuances in het verhaal brengen. Maar dat de titel van haar podcast goed gekozen is, daar zijn we het alvast over eens: als het de bedoeling was van Jennifer Pettersson om ons op de kast te jagen, dan is het haar zonder twijfel gelukt.

Opgejaagd is te beluisteren op jenniferpettersson.com.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234