Zaterdag 06/06/2020

Games

Oude muziekgames rocken richting comeback

'Guitar Hero Live': nieuw zijn videobeelden van een livepubliek.Beeld rv

Guitar Hero Live en Rock Band 4 luiden de terugkeer in van de ooit immens populaire muziekgame. Waarom maken ze precies nu hun comeback?

Wat ademt er meer rock-'n'-roll uit dan een rockfenomeen dat er jaren geleden mee gekapt is maar ineens aankondigt dat het zijn plaatsje onder de spotlights terug wil? We zien het deze maand nog eens gebeuren met
Rock Band en Guitar Hero, de twee muziekgames met de plastic gitaartjes en andere instrumenten. Na vijf jaar stilte komen ze ineens allebei met een nieuwe versie op de markt.

Activision, het Amerikaanse blockbustergamehuis achter Call of Duty en Destiny, herlanceert tegen het einde van deze maand de reeks die de hele rage tien jaar geleden in gang zette met Guitar Hero Live. Het is een terugkeer naar de roots van de serie, waarbij het plastic gitaartje werd bijgewerkt tot een model dat nog iets dichter bij een echte gitaar staat. Eén horizontale rij van zes knoppen, die bij de vorige versies elk een snaar voorstelden, werd vervangen door twéé rijen van drie knoppen: een iets dichtere benadering van echt gitaargetokkel. En de cartooneske vormgeving van de oude Guitar Hero-games werd vervangen door videobeelden van een livepubliek en van andere bandleden, die allebei naar de speler beginnen te joelen wanneer hij er niets van bakt.

"Het enige wat is overgebleven van de oude Guitar Hero-reeks is de naam", zegt creative director Jamie Jackson. "We hebben alle geschiedenis eruit gehaald, en zijn opnieuw begonnen vanuit het kernconcept."

Eventjes rockster

Degene die de muziekgame-rage opnieuw in gang zette, was echter Harmonix, het bedrijf dat tien jaar geleden de eerste Guitar Hero op de markt bracht en later, na onenigheid met Activision, de concurrerende serie Rock Band ging maken. Het bedrijf kondigde vorig jaar al Rock Band 4 aan, met nieuwe, deze keer draadloze plastic instrumenten, waarop Activision pas iets later reageerde met de aankondiging van een nieuwe Guitar Hero. De nieuwe Rock Band-game, die inmiddels op de markt is, blijft dichter bij het klassieke concept, maar bevat in tegenstelling tot Guitar Hero Live ook een plastic drumstel. En een soort 'verhaalcampagne', waarin de speler zijn groep uitbouwt van een lokale band tot een wereldfenomeen.

In 2011 staakten zowel Activision als Electronic Arts (dat destijds de uitgever van Rock Band was) hun gitaargame-reeksen, nadat ze zelf min of meer hadden toegegeven dat ze ze commercieel hadden uitgemolken: Activision lanceerde veertien Guitar Hero-games in vijf jaar tijd, Electronic Arts bleef niet al te ver achter met zijn zes Rock Band-titels in drie jaar. Waarom denken ze nu een betere kans te maken? Omdat de nieuwe gitaargames eerder een platform zijn dan een product: beide makers hebben een plan opgezet waarin één winkelexemplaar van hun game meerdere jaren mee kan. Bij Rock Band 4 draait alles opnieuw rond downloadbare nummers, die nu het centrum vormen van het verdienmodel. En Guitar Hero Live gebruikt streamingtechnologie voor een reeks muziekvideokanalen die binnen de game worden afgespeeld, en waarop spelers - al dan niet tegen andere spelers over de hele wereld - kunnen meetokkelen.

Bovendien is de universele appeal van de twee games, los van de technologische en commerciële realiteit, nooit echt weggeweest: het feit dat de speler zich eventjes een rockster op een podium waant. "De fantasie van muziek spelen voor een publiek is tijdloos", zegt Daniel Sussman, productmanager voor de nieuwe Rock Band, in het Britse videogamemaandbad Edge.

'Rock Band 4' bevat ook een plastic drumset.Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234