Vrijdag 22/10/2021

Oosterweelverbinding werkt verbetering luchtkwaliteit in de hand

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

De luchtkwaliteit in en rond Antwerpen zal in 2015 sowieso beter zijn dan vandaag. Dat is vooral te danken aan een aantal Europese maatregelen voor het wagenpark, en de aanleg van de Oosterweelverbinding in Antwerpen zal die verbetering nog versterken. Dat concludeert het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO) na een studie in opdracht van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). De resultaten zijn vandaag voorgesteld. "Op het vlak van het fijn stof is het resultaat neutraal en de blootstelling voor de bevolking daalt", vatte algemeen manager Jan Van Rensbergen van BAM samen.

Lange Wapperbrug
VITO vergeleek enerzijds de situatie in 2006 met die van 2015 en anderzijds voor 2015 een scenario met een scenario zonder de Oosterweelverbinding. Het onderzoek focust op het tracé zoals BAM het vooropstelt: met de Lange Wapperbrug, de aansluiting op de ring ter hoogte van het Sportpaleis en de Oosterweeltunnel onder de Schelde. De resultaten zijn berekend met modellen op basis van verwachte evoluties van de verkeersstromen, gekende meteorologische factoren, emissiemodellen en Europese en lokale luchtkwaliteit.

Volgens VITO is de Oosterweelverbinding een positieve zaak voor Antwerpen. "We zien in 2015 sowieso een verbetering van de luchtkwaliteit, met name in de zone rond de Antwerpse ring", zegt Stijn Janssen van het VITO.

Negatieve impact
"In het scenario met aanleg van de Oosterweelverbinding zien we bovendien een verbetering in de zuidelijke zone, van voor de Kennedytunnel tot aan de aansluiting van de E34. Daarnaast is er een negatieve impact op de luchtkwaliteit aan het Oosterweelknooppunt op de rechteroever en op de plaatsen waar de tunnel bovenkomt: op Linkeroever in het Sint-Annabos en op rechteroever ter hoogte van de Oosterweelkerk. Die zuidelijke zone is veel dichter bevolkt dan de andere zones."

Janssen wees erop dat een aantal van de effecten erg klein zijn. Voor het PM10 en PM2,5 fijn stof zou het zelfs om niet meetbare verschillen kunnen gaan met of zonder Oosterweelverbinding. Voor stikstofoxide zijn de verschillen wel groter. Hij benadrukte voorts ook dat het geplande viaduct het verkeer op grote hoogte brengt en dat dat, zoals een fabrieksschouw, de blootstelling van de bevolking in de buurt sterk beperkt. (belga/sps)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234