Maandag 13/07/2020

Facebook boycot

Ook Ben & Jerry’s stopt met adverteren op Facebook

Ben & Jerry's oprichters Ben Cohen (R) en Jerry Greenfield (L).Beeld AFP

IJsmerk Ben & Jerry’s stopt vanaf 1 juli met adverteren op Facebook en Instagram. De boycot is onderdeel van de campagne “Stop Hate for Profit” (Stop de haat voor winst) die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen. Hierbij wordt de socialmediagigant opgeroepen harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten.

De “Stop Hate for Profit”-campagne neemt het Facebook onder meer kwalijk dat het berichten niet verwijdert die oproepen tot geweld richting “Black Lives Matter”-demonstranten. Ook het aanmerken van de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron vinden de Amerikaanse burgerrechtenorganisaties een probleem.

Het plan is om de boycot in ieder geval de hele maand juli vol te houden, met als doel Facebook te dwingen tot verandering. Onder meer kledingmerken The North Face en Patagonia gingen Ben & Jerry’s al voor.

Lees ook

Drie outdoor kledingmerken willen Facebook raken waar het pijn doet: in de portemonnee

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234