Zondag 23/02/2020

Economie

Oogt de toekomst van Tesla rooskleurig, of is het toch een zeepbel?

Beeld Photo News

Met een recordkwartaalwinst en de historische beursnotering van 100 miljard dollar heeft Tesla de wind opnieuw in de zeilen. Nochtans kwam het bedrijf van Elon Musk tot voor kort vooral negatief in het nieuws, niet het minst vanwege Musks eigen capriolen.

367.500 elektrische wagens verkocht Tesla in 2019. Een record. En dat weerspiegelt zich ook in de winst van het bedrijf. Voor het tweede kwartaal op rij laat Tesla positieve cijfers optekenen. Vorige week brak Tesla op de beurs ook voor het eerst door de magische grens van 100 miljard dollar, waarmee het van alle autofabrikanten enkel het Japanse Toyota voor zich moet dulden. Een Tesla-aandeel is intussen zo’n 580 dollar (526 euro) waard, meer dan het dubbele van in oktober.

Waar komt die sterke groei vandaan? Nog niet zo lang geleden werden Tesla-fans weggezet als goedgelovig. Het bedrijf kondigde immers vaak ambitieuze doelstellingen aan, maar slaagde er regelmatig niet in die ook na te komen. Zo had Tesla regelmatig moeite om de bestellingen van elektrische wagens op tijd af te werken, en auto’s tijdig bij klanten af te leveren.

Joint

En dan hebben we het nog niet over de strapatsen van topman Elon Musk gehad. De man kwam de afgelopen jaren meer dan eens negatief in het nieuws, wat ook afstraalde op zijn bedrijf. Een kleine bloemlezing: op Twitter maakte hij een Britse duiker die geholpen had bij de redding van een groep kinderen uit een Thaise grot uit voor ‘pedo-guy’. Hij kwam in opspraak omdat hij in de podcast van Joe Rogan een joint opstak, en bij de presentatie van Tesla’s ‘cybertruck’ brak hij met een sloophamer het zogenoemde ‘gewapend glas’.

Toch is het vertrouwen in Tesla de laatste maanden dus toegenomen, en knoopt het bedrijf weer aan met winst. Dat heeft meerdere redenen. Een eerste element dat vertrouwen gaf aan de beurzen, was het feit dat Musk in oktober 2018 een stap opzijzette als voorzitter van de raad van bestuur (al bleef hij wel aan als CEO).

Nog belangrijker was dat Tesla er in de laatste zes maanden van 2019 ook in slaagde om de als vanouds aangekondigde recordbestellingen ook daadwerkelijk op tijd bij de klanten te krijgen. In de herfst meldde Tesla ook trots dat de ontwikkeling van Model Y, een compacte SUV, vlot verloopt.

Elon MuskBeeld REUTERS

Sjanghai

Nog iets wat de aandelenkoers omhoog stuwde was de aankondiging dat de bouw van de Tesla-fabriek in Sjanghai voorligt op schema. De aanwezigheid in China valt niet te onderschatten, zegt analist Daniel Ives in The New York Times.

De nieuwe fabriek in China bezorgt Tesla een sterke positie, omdat Tesla zo als eerste kan profiteren van de grote Chinese vraag naar elektrische wagens. Op die manier komt de ambitie van 500.000 verkochte wagens per jaar in zicht. Sommigen speculeren zelfs over een miljoen auto’s per jaar op korte termijn.

Betekent dit dat Tesla helemaal vertrokken is, en de toekomst enkel rooskleurig oogt? Niet noodzakelijk. Niet iedereen is even optimistisch. De 367.500 afgeleverde Tesla’s zijn helemaal niet zo indrukwekkend, menen critici. Zo had Musk zelf de ambitie van 420.000 tot 600.000 auto’s vooropgesteld. En 367.500 is nog steeds maar een fractie van de verkoop van Volkswagen, dat maar liefst 30 keer meer wagens aan de man bracht.

Zeepbel

Investeringsbank JP Morgan erkent dat enig enthousiasme over het aantal geproduceerde wagens, de toegenomen inkomsten en de lancering in China gerechtvaardigd is, maar waarschuwt toch voor een mogelijke zeepbel. “We blijven benadrukken dat voorzichtigheid geboden is bij de koers van het Tesla-aandeel, dat volgens ons fors overgewaardeerd is”, klonk het in een mededeling. 

De bank noemt de veronderstelling dat Tesla dankzij zijn nieuwe fabriek Volkswagen zomaar eventjes naar de kroon zal steken in China “hoogst speculatief”, aangezien de Duitse autobouwer de Chinese automarkt al een hele tijd domineert en bovendien volop inzet op de ontwikkeling van een eigen reeks elektrische wagens. JP Morgans voorspelling? Dat het Tesla-aandeel dit jaar opnieuw naar 240 dollar zal duiken. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234