Zondag 26/05/2019

Wetenschap

Onze aandachtsspanne verslapt collectief: trends blijven minder lang trending

Beeld AFP

Omdat zich steeds meer informatie aandient, focust het publiek minder lang op één welbepaald thema. Een nieuwe studie bevestigt het buikgevoel van veel sociologen: onze aandacht staat meer dan ooit onder druk.

De studie, gepubliceerd in het vakblad Nature Communications, richt zich niet op de individuele aandachtsspanne, wel op hoe die zich vertaalt naar het collectief: trends blijven minder lang trending, nieuwsflashes minder lang flashy. Om die stelling te onderbouwen namen de onderzoekers een berg diverse data onder de loep: van Twitter-gegevens over trends op het online forum Reddit tot de ticketverkoop in cinema’s van de laatste veertig jaar. 

Daaruit blijkt dat informatie een wijdverspreide en scherpe aandachtspiek kan veroveren, maar dat die vlug verdwijnt. 

De dynamiek versnelt bovendien: een hashtag op Twitter bleef in 2013 gemiddeld 17,5 uur in de wereldwijde top 50 staan, in 2016 was dat nog maar 11,9 uur. 

“Het volume informatie is vergroot, wat onze aandacht uitput, en de drang naar nieuwe dingen maakt dat we als collectief veel sneller schakelen tussen thema’s”, zegt Philipp Lorenz-Spreen van het Max Planck Institute for Human Development, een van de deelnemende universiteiten.

Competitie

Technologiesocioloog Ben Caudron (Erasmushogeschool Brussel) beaamt dat “de competitie om onze aandacht enorm is toegenomen”, iets waarvan de individuele impact op korte termijn al langer duidelijk is. “We zijn over meer onderwerpen geïnformeerd, maar veel slechter. We nemen en krijgen de tijd gewoon niet meer om een onderwerp te doorgronden.” 

De studie zet die individuele vaststelling dus als sterk veralgemeend verschijnsel neer. “De impact daarvan lijkt me vrij dramatisch.”

De motor van de verandering lijkt de technologie: de Facebooks en Googles van deze wereld hebben van snelle brokjes informatie hun winstmodel gemaakt. “Maar de constante prikkeltechnieken zetten zich ook door in de analoge wereld”, ziet Caudron. 

Dat toont ook de studie. De conclusies zijn online (Google-zoekopdrachten en Twitter-trends) en offline (films en boeken) dezelfde. Enkel wetenschappelijke publicaties en Wikipedia boeten niet aan aandacht in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.