Woensdag 23/10/2019

Ruimtevaart

Ontwerpfout en misser copiloot oorzaak crash SpaceShipTwo

Een wrakstuk van SpaceShipTwo na de crash op 31 oktober 2014 tijdens een testvlucht boven de Amerikaanse Mojavewoestijn. Beeld BELGA

De Amerikaanse onderzoeksraad voor de veiligheid NTSB heeft vandaag een video getoond waarop SpaceShipTwo te zien is, kort voor het ruimtevaartuig van Virgin Galactic vorig jaar verongelukte. De opnamen zijn gemaakt vanaf het toestel zelf.

De NTSB kwam vandaag bijeen om te bespreken wat de mogelijke oorzaken van het ongeluk zijn geweest, waarbij de co-piloot om het leven kwam en de piloot gewond raakte. Uit het onderzoek van de NTSB is gebleken dat de co-piloot het zogenoemde feathersysteem te vroeg heeft ontgrendeld. Dat zijn twee staartvlakken van SpaceShipTwo die normaal gesproken tijdens terugkeer in de dampkring omhoog klappen. Door deze beweging komt de buik van het toestel enigszins omhoog, waardoor de luchtweerstand toeneemt en het toestel afremt in de ijle atmosfeer.

Nadat copiloot Michael Alsbury het systeem had ontgrendeld, klapte het vanzelf uit. De krachten die daarbij vrij kwamen, leidden tot desintegratie van het toestel. Volgens de NTSB ontbreekt in het systeem een beveiliging die voorkomt dat een piloot de staartstukken te vroeg kan ontgrendelen. Hoewel de piloten erop trainen in simulators, is tijdens een echte vlucht sprake van grote stress, door enorme trillingen tijdens de lancering. De copiloot moet het systeem precies op tijd ontgrendelen. Doet hij het boven 1,4 keer de geluidssnelheid, dan moet de vlucht worden afgebroken.

Te veel taken

Nergens in de documentatie wordt volgens de NTSB melding gemaakt van mogelijke gevaren voor te vroeg ontgrendelen. Alleen in een e-mail en tijdens een powerpointpresentatie, drie jaar voor het ongeluk, is hiervan melding gemaakt.

Volgens een van de leden van de veiligheidsraad, voormalig burgerpiloot Robert Zumwalt, kreeg copiloot Alsbury mogelijk te veel taken toegewezen, waardoor hij door de stress bij de lancering wellicht de fout maakte.

Vandaag verschijnt nog niet het definitieve rapport van de onderzoeksraad. Dat wordt over enkele weken verwacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234