Zaterdag 06/06/2020

Gamerecensie

'One Piece: Pirate Warriors': 'Beste anime' baart doorsnee maar maffe game voor fans

"De serie 'One Piece' is veel beter dan 'Naruto'," horen we al jaren van een anime-minnende medemens wanneer we bekennen fan te zijn van de blonde brulboeininja. De serie bekijken is er nog altijd niet van gekomen, de game 'Pirate Warriors' spelen alleszins wel. Of het spel volstaat om ons naar die animereeks te lokken, is dan weer een ander paar mouwen.

Voor de test van de game schoot hogervermelde expert ons ter hulp. "Alle afleveringen gezien!", stoefte hij fier. Om alle eventuele twijfel over zijn expertise nog van tafel te vegen, riep hij ook geregeld de namen van zijn aanvallen. Jawel: we hadden te maken met een connaisseur.

Clichés
Wat bij 'Pirate Warriors' meteen opvalt, is dat een heel blik clichés van de animegames meteen wordt opengetrokken: de (te) drukke soundtrack is voorzien van een enthousiast pielende sologitaar, en bij de allereerste druk op een vechtknop krijg je al een trofee - olé. Een samenvatting van het verhaal wordt gegeven via stilstaande beelden met gebabbel erover, en je krijgt af te rekenen met een karrenvracht vijanden die er allemaal exact hetzelfde uitzien en zo dom zijn als het achterste van een varken. De personages kletsen ook nogal wat af tijdens het bikkelen, waardoor het lezen van die conversaties je wel kan afleiden. Opvallend hierbij is dat de game enkel verschijnt met de (originele) Japanse stemmen met Engelse ondertitels, en dus niet in het Engels gesproken. Als laatste cliché wordt er nog gretig ingezoomd op de voorgevel van Nami - ja inderdaad: tetten!

Vechten
'Pirate Warriors' is gelukkig geen vechtgame waarin het verhaal slechts een goedkope verpakking is voor losse 'een tegen een'-confrontaties met personages uit de reeks. Er is een echte verhaalmodus waarin je sterk samengevatte avonturen uit de serie naspeelt met verschillende personages. Je mist wel belangrijke momenten uit de reeks, maar in feite valt dat voor de leek niet echt op omdat de game toch draait rond het knokken. Protagonist van het verhaal is Luffy, een knul die piratenkoning wil worden en daarvoor de schat 'One Piece' zoekt die een vorige piratenchef heeft verstopt. Luffy en co beschikken over superkrachten, en hun speciale 'over the top'-aanvallen zijn erg getrouw weergegeven, met de gebruikelijke combo's die het spelen toch aangenaam maken. "Er is wel geen bloed!", merkte onze kenner teleurgesteld op.

Afwisseling
Het vechten staat dus centraal, al moet je tussen het in elkaar rammen van hordes vijanden ook van plaats naar plaats springen, een snuifje (gemakkelijk) puzzelwerk waarbij het erop neerkomt op het juiste moment op het juiste knopje te drukken. En natuurlijk heb je ook bossfights, waarvoor je toch al een keer uit je pijp moet komen. Er mag trouwens ook wel gelachen worden, want de personages zijn compleet maf, en Luffy deinst er ook bijvoorbeeld niet voor terug een overvliegende vogel in zijn voordeel te gebruiken tijdens een gevecht. De humor is alleszins zeer welkom, want dat knoppenrammen wordt op de duur toch wel repetitief. Nog vermeldenswaardig is dat je ook een online- en offlinemodus hebt voor twee spelers tegelijk, al is dat offline met een nogal ongelukkig gekozen splitscreen die je scherm opdeelt in een linker- en rechterhelft in plaats van een boven- en onderkant.

Conclusie
Uiteindelijk slaagt 'One Piece: Pirate Warriors' erin de sfeer van de animeserie goed over te brengen dankzij onder meer verzorgd grafisch werk. Dat is meteen ook de kracht van het spel, want het knoppenrammen wordt wel repetitief en de drukke muziek werkt geregeld op onze zenuwen. Toch heeft 'Pirate Warriors' zeker charme, en zullen fans die houden van deze manier van gamen niet teleurgesteld worden. Misschien toch maar eens kijken naar de serie. Ooit.