Vrijdag 18/10/2019

Zelfpromotie

Onderzoek bewijst: blaaskaken nekken zichzelf

Beeld THINKSTOCK

Opscheppers en blaaskaken, in dit Facebooktijdperk kan je er de straat mee plaveien. Ironisch genoeg gaan ze ervan uit dat dat hen vooruit helpt, maar eigenlijk keert zulke zelfpromotie zich tegen hen. Dat is de conclusie van een recent onderzoek aan de Britse City University London.

Net een, naar uw normen, mooi toertje gejogd? Of zit u voor een heerlijke sterrenmaaltijd die u zo nodig onder de neus van uw vrienden en kennissen wilt wrijven? Even Facebooken, Twitteren of Instagrammen, toch? Want iedereen zal dat leuk vinden (pun intended). Misschien toch maar twee keer nadenken voor u iedereen onder tafel snoeft, zo blijkt uit een onderzoek dat te lezen staat in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science.

"De meeste mensen beseffen dat ze emoties ervaren die niet enkele pure vreugde zijn, wanneer ze aan de ontvangerszijde zitten van andermans zelfpromotie", zo vertelt gedragswetenschapper en medeauteur van de studie Irene Scopelliti van de Britse City University London aan LiveScience. "Maar wanneer we onszelf promoten - of dat nu op sociale media is of in levende lijve - hebben we de neiging om de positieve reacties van anderen te overschatten. En we onderschatten hun negatieve reacties."

De onderzoekers bevroegen werknemers op de crowdsourcingwebsite Amazon Mechanical Turk over zelfpromotie. Herinnerden ze zich een voorval waarbij ze zelf pochten over iets of wanneer iemand zelf met iets te koop kwam lopen? Daarbij moesten ze hun gevoelens beschrijven, en wat ze dachten dat andermans gevoelens daarbij waren.

Empathiekloof

De verhalen van de (soms onbewuste) 'opscheppers' gingen alle kanten op: van professioneel succes tot prestaties van hun kinderen. Ze bleken ervan uit te gaan dat de luisteraars blijer en trotser was, dan ze effectief waren. Integendeel zelfs: de 'ontvangers' van het gepronk waren vaak geërgerd, boos of verontwaardigd. Ook een zeker gevoel van inferioriteit of jaloezie dook op, maar de luisteraars waren veel minder jaloers dan de bluffers dachten dat ze zouden zijn.

Scopelliti spreekt van een soort 'empathiekloof': beide partijen hadden moeite om zich in te beelden hoe ze zich zouden voelen als ze in andermans schoenen stonden. En voor u denkt dat u dan beter mooie verwezenlijkingen moet minimaliseren of vals bescheiden moet zijn: ook dat werkt niet, zo blijkt. Vermoedelijk net omwille van de verwarrende boodschap die u dan uitstuurt: u wil wel de aandacht en bewondering, maar vraagt die op een negatieve manier.

Beeld THINKSTOCK

Evenwicht

De oplossing, volgens psychologen en gedragswetenschappers? Ga op zoek naar het 'evenwicht' in een conversatie: minder focus op uzelf, meer aandacht voor de andere. Geen zelfpromotie, gewoon uzelf zijn (tenzij u echt een egoïst bent, uiteraard). Dat kan trouwens écht iets opleveren. Want wie anderen in de omgang ruimte en krediet geeft, en zich als een oprecht en eerlijk persoon manifesteert, krijgt dat vaak ook terug. En er blijkt zo goed als niks voordeligers dan iemand anders die de lof over u zwaait.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234