Zondag 05/12/2021

Videogames

Nog meer 'seks met aliens' in nieuwste 'Mass Effect': "Complete softcore-ruimteporno"

null Beeld Bioware
Beeld Bioware

Videogameserie Mass Effect veroorzaakte een kleine revolutie in het medium door zijn op een volwassen manier in het verhaal gebrachte seksscènes. In Andromeda, de zopas gelanceerde vierde aflevering, hebben de Canadese makers dat element nog een eindje opgevoerd.

Met de videogame 'Mass Effect: Andromeda' begint een nieuwe cyclus in de 'Mass Effect'-franchise, die zo'n beetje de 'Star Wars' van het medium is: een epische Space Opera met ruimteschepen en stedelijke architectuur die uit een rockalbumcover uit de jaren 80 lijken te zijn gelicht. De games spelen zich af in een universum met honderden planeten en tientallen alienrassen die betrekkingen van allerhande soort met elkaar onderhouden. Zoals diplomatieke betrekkingen. Handel. En geslachtsgemeenschap.

Net als in de voorgaande drie afleveringen, die een afgesloten trilogie vormden tussen 2007 en 2012, is er ook in 'Andromeda' opnieuw seks mogelijk tussen het spelerpersonage (u kunt aan het begin van de game kiezen tussen een man en een vrouw) en een tiental andere sleutelkarakters uit de game. Dat kan opnieuw in de meeste denkbare combinaties: man met vrouw, man met man, vrouw met vrouw, én mens met alien. Uw personage kan bijvoorbeeld van de grond met een blauwhuidge telg van het Asari-ras, of met een geschubde Turian-vrouw.

Sarah Ryder, het vrouwelijke hoofdpersonage van 'Mass Effect: Andromeda' Beeld Bioware
Sarah Ryder, het vrouwelijke hoofdpersonage van 'Mass Effect: Andromeda'Beeld Bioware

Softporno-niveau

De eerste romances tussen mens en alien werden in de late jaren 60 al in beeld gebracht in tv-reeks 'Star Trek', waarin James T. Kirk meerdere alienvrouwen binnendeed. Maar toen er nèt iets meer dan dat gebeurde in de eerste 'Mass Effect'-game (bij een van de mogelijke seksscènes was er een blauwhuidig bloot gat te zien van een vrouwelijke Asari-alien), veroorzaakte dat tien jaar geleden nog een kleine rel via een nieuwsitem op de Amerikaanse conservatieve tv-zender Fox News, waarin gedragspsychologe Cooper Lawrence kwam uitleggen hoe videogames van dit slag schadelijk zijn voor de seksuele ontwikkeling van overwegend adolescente mannelijke gamers, onder meer door de "objectificatie van vrouwen".

Die heftige reactie bleef uit bij de twee opvolgers die eveneens seksscènes bevatten. En nu, in 'Mass Effect: Andromeda', werd het seks-element nog wat uitgebreid: in een nieuwe Asari-seksscène zijn behalve de blote kont bijvoorbeeld ook blote borsten te zien. De makers van de game tweetten daar, in de aanloop naar de lancering van de game, ook met een nauwelijks ingehouden plezier over met fans. "Het is complete softcore-ruimteporno", tweette Aaryn Flynn, directeur van het Canadese gamelabel Bioware dat het spel maakt, vorige maand. En producer Michael Gamble opperde op hetzelfde sociale medium in januari nog: "Het geneuk is redelijk goed."

undefined

Volwassen seks

Maar de seks werd in alle 'Mass Effect'-games, inclusief de nieuwe, op een bijzonder volwassen manier naar gameplay overgezet: de daad zelf is niet speelbaar, maar de speler moet voordat hij een personage in het ledikant krijgt er een relatie mee opbouwen in speelbare dialoogscènes. Het vergt zelfs knap wat moeite om de juiste dingen te zeggen zodat u het personage van uw keuze opgevrijd krijgt, ook wanneer u - nieuw in 'Andromeda' - eerder op een éénmalig verzetje aast: daar gaat dus de objectificatie-kritiek. Het zijn elementen waarmee Bioware, dat eigendom is van de Amerikaanse videogamereus Electronic Arts, school maakt in een medium waarin seks ondervertegenwoordigd is: slechts drie videogames van de bijna 200 die het afgelopen jaar met een leeftijdskeuringslabel voor 18 jaar of ouder op de markt kwamen, kregen die leeftijdskeuring deels voor seksuele inhoud (voor geweld kregen ze bijna allemaal die 18+-rating).

Een groot deel van de miljoenen 'Mass Effect'-fans is niet zo tevreden over 'Andromeda', dat sinds eind vorige week uit is, en hoewel de algehele negatieve teneur over de game overdreven is, zijn een deel van de kritieken terecht: het verhaal mist de gebaldheid van dat van de drie eerdere games, en het dialoogscenario bevat een paar tenenkrullende clichés. Gelukkig is het geneuk dus redelijk goed.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234