Donderdag 02/07/2020

Gamepreview

Nintendogame 'Code Name: S.T.E.A.M.' brengt tactiek op straatniveau

Beeld Nintendo

Met de aanstormende 3DS-game 'Code Name: S.T.E.A.M.' brengt de studio die ons eerder al 'Fire Emblem' en 'Advance Wars' bracht een nieuwe tactische game die het voor één keer eens niét van een vogelperspectief moet hebben: dat was te afstandelijk, vonden de makers. De game is uit in de VS, bij ons komt hij pas in mei uit. Maar wij kregen alvast een demo ervan te zien van de makers.

'Code Name: S.T.E.A.M.' brengt je als speler aan het hoofd van een vierkoppig team dat in het stoomtijdperk werd opgericht door Amerikaans president Abraham Lincoln (die overigens zijn opwachting maakt in de game), en dat na een aanval van kwaadaardige aliens de wereld moet zien te redden door middel van geavanceerde stoomtechnologie. De visuele stijl van de game - een mix tussen klassieke steampunk en Amerikaanse comics uit het 'zilveren tijdperk' van dat medium - maakt er een soort komische 'kiddie'-versie van Steampunkgames als 'Bioshock' van. Maar de invloeden die samenkomen in 'Code Name: S.T.E.A.M.' (de afkorting staat voor, hou je vast, 'Strike Team Eliminating Alien Menace') gaan nog een eind verder.

Beeld Nintendo

Een 'turn-based' steampunk-avontuur met helden die zo uit een Amerikaanse comic uit de jaren '40 en '50 zijn weggelopen: moet dat een van die reddende nieuwe franchises van Nintendo voorstellen, die grote baas Satoru Iwata ons nu al maandenlang aan het voorhouden is? Het klinkt onwaarschijnlijk. Maar onderschat 'Code Name: S.T.E.A.M.' niet, want de game is gemaakt door 'Advance Wars'- en 'Fire Emblem'-makers Intelligent Systems, een dochterbedrijf van Nintendo dat met de zonet genoemde titels garant staat voor kwaliteit. Dat de makers weer voor strategische gameplay hebben gekozen, lag een beetje voor de hand: alleen proberen ze er deze keer een merkwaardige twist aan te geven. "Spelers zijn turn-based-strategiegames beu, en we hebben ons lang zitten afvragen hoe dat komt", zegt Hitoshi Yamagami, producer van de game bij uitgeefhuis Nintendo. "Toen bedachten we: misschien zijn ze te afstandelijk? De speler bekijkt het allemaal van bovenuit, en is aangewezen op het systeem van onzichtbare cijfers en variabelen. Er is geen emotionele connectie tussen zo'n game en de speler."

Beeld Nintendo
Beeld Nintendo

En dus maakten de lui bij Intelligent Systems een erg radicale beslissing: Code name S.T.E.A.M., hun volgende creatie, zou opnieuw gewoon een game met beurten, stappenmaxima en een overwatch-mechaniek zijn, maar dan wel met het perspectief van een third-person-actiegame. "Door de camera gewoon naar beneden te brengen, introduceerden we een element van exploratie: je moet meer nadenken over de spelomgeving waarin je zit", oppert Yamagami. "Dat alleen al levert unieke gameplay op."

Of zoiets écht nieuw is? Niet als je games als 'XCom: Enemy Unknown' en 'Valkyria Chronicles' hebt gespeeld, twee tactische kleppers die de speler ook al wat dichter met zijn neus op de actie prangden. Maar Intelligent Systems trok de camera nog wat dieper naar de grond: recht op de schouder van de personages, om precies te zijn. "Het geeft onze game de dynamiek van een shooter, waarin je problemen op een nonlineaire manier oplost", zegt Yamagami. "Maar wel binnen het denkproces dat je gewend bent van een tactische game." 'Code Name: S.T.E.A.M.' is sinds 13 maart op de Amerikaanse markt, Europese en Japanse spelers moeten nog wachten tot half mei.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234