Zaterdag 26/11/2022

Review

Nintendo veegt kritiek van tafel met 'Hyrule Warriors'

null Beeld Nintendo
Beeld Nintendo

In juni beloofde het in ongenade gevallen Nintendo zijn fans een stevige comeback. Drieëneenhalve maand later bewijst de Japanse gamemaker een eerste keer dat het hem menens is met 'Hyrule Warriors', een game waarin je tegenstanders in trossen over het scherm kunt doen vliegen. En degene die toch met beide voetjes op de grond blijven, leveren een relevante uitdaging.

Ronald Meeus

Als het platformavontuur van 'Super Mario 3D World' je enkele maanden niet ervan heeft overtuigd om het stof van je Wii U te blazen, en ook de raceactie van 'Mario Kart 8' of nichepareltjes als 'The Wonderful 101' je niet konden overtuigen: geen paniek, Nintendo geeft het nog lang niet op. Tijdens de E3-beurs in Los Angeles beloofde de Japanse spellenmaker een ware barrage aan nieuwe games rond zijn totemfranchises, met nieuwe avonturen van onder meer Star Fox, Yoshi en andere sterkhouders. Maar de spits wordt afgebeten met de opmerkelijke 'crossover'-titel 'Hyrule Warriors', waarin belangrijke figuren uit Nintendo's 'Legend of Zelda'-serie hun mannetje moeten staan in de gameplay van het eveneens Japanse gamehuis Tecmo Koei's 'Dynasty Warriors'-reeks.

null Beeld Nintendo
Beeld Nintendo

Je blijft dus trouw in de wereld van de 'Zelda'-games, met een potpourri van invloeden uit 'Ocarina of Time', 'Twilight Princess' en 'Skyward Sword', en ook de avonturengameplay en (lichte) rpg-invloeden uit die games blijven een belangrijke rol spelen. Maar de kerngameplay komt uit 'Dynasty Warriors': rondlopen in massieve veldslagen, tegenstanders in bulk van het toneel vegen met je speciale 'moves' zoals in de beginsequentie van de eerste 'Lord of the Rings'-film, en overal op het slagveld brandjes blussen en bordjes omhoog houden. De manier waarop dat gebeurt is op een vreemde manier toch erg uitgebalanceerd: de monsterlijke bazen en de evenmin onder een dooie kip uitgebroede vijandelijke aanvoerders zijn soms een pest om neer te krijgen, maar je frustratiepeil haal je constant naar beneden dankzij het veelvuldig beschikbare voetvolk dat je met krachtdadige en impactvolle slagen in de lucht katapulteert. De game slaat je soms misschien met zijn bij momenten pittige lijf-aan-lijfgevechten, maar je zalft jezelf desgewenst door jezelf een weg doorheen een groep tegenstanders te maaien.

Hyrule Warriors

Grafisch

null Beeld Nintendo
Beeld Nintendo

Nintendo heeft de onhebbelijkheid om zijn B-titels wat schraler te maken dan zijn prospectieve evergreens, maar daar merk je bij 'Hyrule Warriors' helemaal niets van. De game zijn relevantie op middellange termijn wordt verzekerd dankzij een rijke verzameling personages en gamemodi: er zit bijvoorbeeld een verhalende 'Legend'-modus in, er zit ook wat structuur in de 'Adventure'-optie, waarin je een reeks uitdagingen tot een goed einde moet brengen, en er komen geregeld nieuwe uitdagingen bij in de online geüpdate 'Challenge'-modus. Visueel haalt 'Hyrule Warriors' niet meteen alles uit de kast (het beperkte geheugenbudget van de Wii U lijkt vooral te worden opgesoupeerd aan de hoeveelheden volk op het slagveld, en de meutes die je de lucht in kunt slaan), en Nintendo moet dringend eens leren dat tekstdialogen écht niet meer van deze tijd zijn. Maar als je nog op zoek was naar een actiegame als alibi om terug te keren naar de Wii U, is deze misschien iets voor jou.

'Hyrule Warriors' verscheen uitsluitend voor Wii U.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234