"Nieuwe Xbox moet constant verbonden zijn met internet"
De nieuwe Xbox-spelconsole van technologiebedrijf Microsoft zal altijd verbonden moeten zijn met het internet. Bronnen van gameswebsite Edge, die met het toestel in aanraking kwamen, claimen dat het een beveiliging is tegen gekopieerde games.
Volgens de bronnen van Edge zou de nieuwe Xbox volledig op de onlinebeleving gericht zijn. Games zouden nog wel steeds op een fysieke schijf (50gb Blu-ray) gekocht kunnen worden, maar om ze te spelen moet de gamer wel continu online zijn. Dat zou een beveiliging tegen gekopieerde games moeten vormen, maar zou ook de tweedehandsverkoop een halt moeten toeroepen. De activatiecode kan namelijk maar door één persoon gebruikt worden.
Volgens dezelfde bron zouden de eerder gelekte specificaties volledig correct zijn. Zo zal de console een AMD-processor met acht kernen hebben, ondersteund door 8 gigabyte ram-geheugen en DirectX 11-grafische kaart. Over de opslagcapaciteit is nog niets geweten, maar aangezien Microsoft meer games online wil aanbieden, wordt aangenomen dat die capaciteit aanzienlijk zal zijn. Ook zou er een erg verbeterde Kinect-bewegingssensor worden bijgeleverd.
De console zou amper zwakker zijn dan de nieuwe PlayStation, die naar alle waarschijnlijkheid op 20 februari wordt aangekondigd, maar toch zou er een belangrijk verschil tussen beide consoles zijn. Zo zou het besturingssysteem van de Xbox een pak zwaarder zijn dan dat van de nieuwe PlayStation, waardoor er minder kracht overblijft voor de games zelf. Ook zouden ontwikkelaars van Xbox-games zich moeten houden aan een set bibliotheken van Microsoft, terwijl PS-ontwikkelaars meer vrijheid krijgen om de kracht van de console te ontdekken.