Dinsdag 25/06/2019

Dieselgate

"Nieuwe modellen Mercedes, Peugeot en BMW verbruiken helft meer dan tests aangeven"

De Mercedes E-klasse, één van de modellen waarvan Transport & Environment beweert dat de wagen vijftig procent meer verbruikt dan de laboratoriumtests aangeven Beeld Mercedes

Nieuwe wagens, waaronder de A-, C- en E-klasse van Mercedes, de BMW 5 serie en Peugeot 308, verbruiken de helft meer dan laboratoriumtests aangeven. Dat blijkt uit resultaten van nieuwe wegtests die Transport & Environment verzamelde.

Dieselgate deint alsmaar verder uit. Uit resultaten die Transport & Environment (T&E) - een Europese organisatie die pleit voor groenere mobiliteit - vandaag in Brussel presenteerde, blijkt dat nieuwe wagens tot de helft meer verbruiken dan laboratoriumtesten aangeven. De verschillen leveren geen bewijs dat er frauduleuze software gebruikt wordt, zoals bij Volkswagen, maar maken wel duidelijk dat onderzoeken naar fraude moeten uitgebreid worden, aldus T&E. Door manco's in de testprocedures te misbruiken, kunnen wagens tot 40 à 45 procent meer CO2 uitstoten dan in labo-omstandigheden gemeten wordt. Voor sommige modellen is het verschil zelfs meer dan vijftig procent. Dat geldt voor de nieuwe Mercedes-wagens in de A, C en E klasse. De BMW 5 serie en Peugeot 308 zitten net onder vijftig procent.

Meer duidelijkheid

Volgens T&E moeten de oorzaken van die enorme verschillen zo snel mogelijk opgehelderd worden. "Het Europese systeem van wagens te testen op zuinigheid en CO2-emissie is ongeloofwaardig geworden. Het Volkswagenschandaal is maar een topje van de ijsberg", zegt Greg Archer van T&E. "Eronder zit een wijdverspreid misbruik van testprocedures door autofabrikanten. Er moet dringend meer duidelijkheid komen over hoe de testprocedures uitgevoerd worden. Intussen is het schrijnend om vast te stellen dat autobedrijven hun best doen om de introductie van nieuwe testen in Europa tegen te houden."

T&E berekende dat de autosector in Nederland alleen al elk jaar 3,4 miljard euro aan onterechte fiscale voordelen genoot door officieel betere testresultaten. Een Europese automobilist betaalt elk jaar 450 euro extra door het verschil tussen de officiële en de werkelijke cijfers.

Een grafiek die Transport & Environment op zijn website plaatste Beeld Transport & Environment
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden