Donderdag 20/02/2020

Games

Nieuwe Lego-games 'lenen' ideeën van andere gamemakers

Beeld Lego/TT Games

Een 'Minecraft'-achtige virtuele blokkenwereld, 'Skylanders'-eske plastic figuurtjes die tot leven komen op een gameconsole: een reeks nieuwe games rond de Lego-speelgoedjes bevatten elementen die andere games hebben groot gemaakt. Voor de Deense fabrikant, en de Britse gamestudio TT Games waarmee hij samenwerkt, past die strategie in een verbeten poging om het speelgoed relevant te houden voor nieuwe generaties kinderen, die meer en meer naar de gamecontroller grijpen.

Tien jaar geleden zat de Deense speelgoedmaker Lego met een probleem: kinderen tussen 6 en 12, hun primaire doelgroep, vertoonden geen interesse meer in het blokjesspeelgoed dat het bedrijf op de markt bracht. De voorkeur van het Legopubliek verschoof meer en meer naar videogames, een sector waarin Lego relatief vroeg (de eerste Lego-games kwamen al aan het einde van de jaren '90 op de markt) maar niet erg efficiënt aanwezig was. Dat veranderde ergens in de afgelopen jaren, toen het bedrijf samen met het Britse gamebedrijf TT Games een reeks commercieel en kritisch succesvolle games rond bekende entertainmentproducten op de markt bracht. Zo waren er onder meer al Lego-games gebaseerd op 'Star Wars', 'Lord of the Rings', 'Harry Potter', 'Batman', 'Indiana Jones' en 'Jurassic World'.

Werelden

De samenwerking tussen Lego en TT Games, dat eigendom is van de Amerikaanse entertainmentgroep Warner Bros., is zo'n succes dat de twee hun productportfolio het komende jaar willen uitbreiden. En dat in meerdere richtingen: een van de projecten is het bijzonder ambitieuze 'Lego Worlds', dat volgend jaar officieel moet worden gelanceerd maar nu al in een testversie beschikbaar is voor online gamewinkel Steam.

Een automatisch gegenereerde onlinewereld die volledig uit blokjes, uit Legoblokken opgebouwde gebouwen en gele 'minifigs' bestaat, en waarin spelers naar eigen goeddunken de boel kunnen exploreren of verbouwen: lijkt dat een beetje op 'Minecraft', het op zijn beurt op Lego geïnspireerde onlinespelletje dat vorig jaar voor een recordbedrag van meer dan 2 miljard euro werd overgenomen door technologiemogol Microsoft?

Beeld Lego/TT Games

Dimensies

De gelijkenis van het concept is in ieder geval treffend. Dat geldt eveneens voor 'Lego Dimensions', het andere project dat Lego en TT Games in de steigers hebben staan, en waarmee de bedrijven bekende game-en-speelgoedtitels 'Skylanders' en 'Disney Infinity' tegen de kar proberen te rijden.

Net als bij de zonet genoemde franchises werkt 'Lego Dimensions', dat volgende maand al op de markt komt, met bepaalde Legoblokken en minifiguren waarin een radiochip zit, en die - nadat de speler ze op een speciaal op de gameconsole aangesloten portaaltje heeft gezet - tot leven komen in een videogame. Die zogeheten 'toys-to-life'-games hebben, sinds de lancering van de allereerste 'Skylanders' in 2011 door gamebedrijf Activision, ondertussen al een compleet nieuwe bedrijvigheid tussen de videogame- en speelgoedsector in gecreëerd, die inmiddels goed is voor een wereldwijde omzet van 3,6 miljard euro tijdens de afgelopen vier jaar.

Hetgene wat 'Lego Dimensions' daaraan toevoegt, is dat zowel de speelgoedjes als het portaaltje iets dieper in de fysieke wereld ingebouwd kunnen worden ('upgrades' aan voertuigen en voorwerpen kunnen worden toegediend door ze fysiek te bouwen), en dat minifiguren uit verscheidene entertainmentfranchises door elkaar kunnen worden gehusseld.

Een basissetje bevat bijvoorbeeld figuren van Batman, Gandalf uit 'Lord of the Rings' en Wyldstyle uit 'The Lego Movie'. Later volgen nog uitbreidingen uit onder meer 'The Simpsons', 'Back to the Future' en 'Dr. Who'. "Kinderen spelen niet binnen één welbepaalde entertainmentfranchise: daar zijn ze niet mee bezig", zegt uitvoerend producer Nick Ricks van 'Lego Dimensions'. "Ze gooien alles door elkaar. Dat was de basisfilosofie achter onze game."

Beeld Lego/TT Games

Nog meer spelletjes

En ook de klassieke Lego-games worden verder uitgebouwd. Begin volgend jaar mogen gamers wat dat betreft 'Lego Marvel Avengers' verwachten, gebaseerd op de bekende filmfranchise en met - buiten de bekende koppen als The Hulk, Iron Man en Thor - meer dan 100 nieuwe personages uit de superheldenstal van stripuitgeverij Marvel.

Zo bouwen Lego en TT Games verder aan hun universum van games gebaseerd op bekende entertainmentfranchises, die jong en oud beroeren: jongere fans gaan voor de blokjes en de gemakkelijke, op logische puzzels gebaseerde 'gameplay', oudere spelers worden gecharmeerd door de zelfreferentiële humor. "We hebben uiteraard een rijke nalatenschap verder te zetten", geeft producer Philip Ring toe. "Maar deze titel moet evengoed interessant zijn voor spelers die àlle voorgaande games al hebben gespeeld."

Of de Avengers en andere Marvelfiguren in de toekomst ook in 'Lego Dimensions' kunnen terechtkomen? Wellicht niet, om dezelfde reden als waarom we ook personages uit 'Lego Star Wars' en 'Lego Indiana Jones' hoogstwaarschijnlijk nooit in de speelgoed-videogamemix zullen zien verschijnen. Die zijn namelijk allemaal eigendom van mediaconcern Disney, dat met 'Disney Infinity' zijn eigen 'toys to life'-product op de markt heeft.

Beeld Lego/TT Games
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234