Vrijdag 10/04/2020

"Nieuwe Facebook Ask-knop is griezelige en opdringerige dataverzameling"

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg.Beeld REUTERS

Wie meer wil weten over de relatiestatus van een Facebookvriend, kan dat nu met een klik op de nieuwe Ask-knop direct aan die persoon vragen. De knop bestond eerder al voor profielonderdelen als lievelingsprogramma of telefoonnummer maar verschijnt nu ook bij de relationele status, als deze niet is ingevuld. Is het een leuke nieuwe manier van online flirten, of een opdringerige manier om aan meer gegevens over de gebruikers te komen. Een rondgang langs de techblogs:

Mensen vragen naar hun woonplaats of werk is lang niet zo griezelig of opdringerig als de optie om naar een relatiestatus te vragen, schrijft Gizmodo. "Natuurlijk is niemand die je dwingt om geheimen te delen met elke willekeurige persoon die het vraagt, maar het zou mooier zijn als privacy-instellingen een beetje meer waard waren geweest. Maar goed, tijd om te beginnen met het pesten van al je vrijgezelle vrienden."

Business Insider vindt het 'niet erg charmant'. 'Net als je je afvraagt of Facebook nóg opdringeriger zou kunnen worden, stelt het gebruikers in staat om te vragen naar de relatiestatus van hun vrienden die dit om privacy- of andere redenen niet hebben ingevuld. We kunnen ons alleen maar voorstellen wat voor dingen mensen naar elkaar zullen sturen met deze nieuwe toevoeging. "Hoorde ik nu dat je bent gescheiden?', of 'Goh is het over tussen jou en John?'"

"De functie is een nieuwe manier om Facebook in te zetten voor het vinden van afspraakjes. Met het aanhoudende succes van online datingsites, en Facebook's enorme gebruikersaantallen, is eigenlijk de enige verrassing dat de functie niet eerder werd geïntroduceerd", vindt Mashable. "Natuurlijk kan de relatiestatus van een gebruiker ook van nut zijn voor marketeers die producten of diensten aan bepaalde demografische groepen wil aanbieden, want ook al kiest de gebruiker ervoor de status niet voor iedereen zichtbaar te maken, door het beantwoorden van de vraag is Facebook op de hoogte."

De Ask-knop naast demografische gegevens.Beeld Facebook
De nieuwe Facebook Ask-knopBeeld Facebook

"De Ask-knop staat haaks op het hele idee van de privacy-opties waarmee je zelf bepaalt wat je zichtbaar maakt en wat niet", schrijft Slate. "Elke Facebook-stalker die zijn naam eer aan doet kan achter iemand zijn relationele status komen door iemand zijn statusupdates en foto's te bekijken. Met de Ask-knop geeft Facebook stalkers de mogelijkheid om heel direct te zijn. Er is echter niets directs aan ons Facebookprofiel. Het is de plaats waar we heel bewust de versie van onszelf presenteren die we aan de wereld willen tonen. Nu zet Facebook groepsdruk in om meer gegevens in te vullen."

"Zou Facebook hiermee soms meer authentieke sociale interactie willen, of probeert het bedrijf zijn gebruikers het vuile werk op te laten knappen om nog meer gegevens over zijn gebruikers te krijgen?" Leuk geprobeerd, Facebook, concludeert Slate, maar dat gaat niet werken. "Iemand vragen naar zijn relationele status kan namelijk ongelooflijk griezelig en pijnlijk zijn voor beide partijen."

Time constateert ironisch dat er nu 'eindelijk een subtiele manier is om die scheidingsgeruchten te staven'. "Er is geen manier om te voorkomen dat de knop op je profiel verschijnt, en dat is ongelooflijk vervelend vanwege allerlei voor de hand liggende redenen. Mensen delen alleen wat ze willen delen, waar ze zich goed bij voelen om te delen. Wat deze knop doet is mensen die je niet goed genoeg kent in staat te stellen te laten zeuren over uw relationele status."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234