Donderdag 01/12/2022

"Nieuwe Barbie luistert kinderen af"

null Beeld Mattel
Beeld Mattel

Privacy-activisten zijn een online campagne gestart tegen de nieuwe pratende Barbiepop van Mattel. De pop sluist conversaties met kinderen draadloos door naar internetservers en vormt zo een grote inbreuk op de privacy van kinderen en hun gezin, zeggen ze.

Redactie

De nieuwe Hello Barbie, vorige maand aangekondigd door speelgoedfabrikant Mattel, is een indrukwekkend staaltje technologie. De pop beschikt over een ingebouwde microfoon en is draadloos verbonden met internetservers van ToyTalk, een partner van Mattel. Gesprekken tussen kind en pop worden daar geanalyseerd met stemherkenningstechnologie, zodat de pop kan antwoorden via de ingebouwde luidspreker. De pop leert uit de gesprekken en onthoudt informatie voor toekomstige antwoorden.

Maar privacy-activisten zijn minder onder de indruk. "Kinderen die met Hello Barbie praten, doen dat niet enkel met een pop maar ook rechtstreeks met een speelgoedgigant die enkel financieel in hen is geïnteresseerd", zegt Susan Linn, directeur van de Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC). "Het is eng, en het creëert een scala aan gevaren voor kinderen en gezinnen."

Ook Angela Campbell, hoogleraar Recht aan de Georgetown University en privacydeskundige, heeft bedenkingen. "Als ik een jong kind had, zou ik me erg veel zorgen maken dat de intieme conversaties van mijn kind met haar pop opgenomen en geanalyseerd worden", zegt ze. "In de demo van Mattel stelt Barbie een aantal vragen die heel wat informatie kunnen opleveren over een kind, de interesses en het gezin. Die informatie kan van grote waarde zijn voor adverteerders en gebruikt worden om reclame te maken bij kinderen."

Mattel voert aan dat het enkel doet wat kinderen al jaren vragen. "De vraag die we wereldwijd het vaakst krijgen van meisjes, is of ze kunnen praten met Barbie", zegt Stephanie Cota, vicepresident van Mattel in een reactie aan de krant USA Today. "Dat hebben we mogelijk gemaakt met Hello Barbie."

Bovendien, benadrukt Mattel, wordt de toestemming van ouders gevraagd voor de microfoons van de pop beginnen met registreren. Maar dat beschermt de kinderen niet, zegt de CCFC. De organisatie is ook niet te spreken over uitspraken van een woordvoerster van Mattel. Die had bij een demonstratie gezegd dat de pop "de relatie tussen meisjes en Barbie dieper zou maken", en dat het de bedoeling is dat ze op termijn "de beste vrienden" worden.

"Computeralgoritmes kunnen geen vervanging zijn voor de genuanceerde relatie tussen mensen die om elkaar geven", zegt kinderarts Dipesh Navsaria van de University of Wisconsin. "Het welzijn van kinderen en een gezonde ontwikkeling hebben relaties en conversaties nodig met echte mensen en echte vrienden. Kinderen hoeven geen commercieel gefabriceerde boodschappen, die artificieel gevormd zijn na mee te luisteren met elke conversatie die de microfoons kunnen oppikken."

De CCFC is gisteren een online petitie gestart om Mattel op andere gedachten te brengen en verzamelde al tweeduizend handtekeningen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234