Zondag 05/07/2020

Nieuw ontdekte dinosauriër zet geologische geschiedenis van China op zijn kop

Een impressie van Lingwulong shenqi.Beeld REUTERS

Een nieuw ontdekte dinosauriër kan de geologische geschiedenis van China helemaal hertekenen. De Lingwulong shenqi dook exact op waar hij niet hoorde te zijn.

Fossielen van de dinosauriër werden ontdekt in de Chinese regio Lingwu, waarnaar het dier genoemd werd. Hij behoorde tot de familie van de sauropoda, reusachtige dinosauriërs met een lange nek.

Het dier leefde zo'n 174 miljoen jaar geleden in het noorden van China. Dat is het moment waarop werd aangenomen dat Oost-Azië zich afsplitste van het supercontinent Pangaea. Maar de nieuwe vondst is mogelijk een aanwijzing dat dat niet het geval was, staat te lezen in een nieuwe studie in Nature Communications

"Dubbel onverwacht"

Tot de subgroep van de neosauropoda waar Lingwulong deel van uitmaakte, behoorden ook de bekende brontosaurus, diplodocus en brachiosaurus. Die soorten leefden pas 15 miljoen later, en nooit in Azië. De nieuwe fossielen doken dus exact op waar ze niet hoorden te zijn.

Onderzoeker Philip Mannion van Imperial College London omschrijft de vondst als "dubbel onverwacht". "Niet alleen is dit het oudste lid van de familie, het is ook de eerste ooit uit Azië. Lange tijd werd gedacht dat neosauropoda tijdens het Jura niet in Azië terechtkwamen", zegt hij aan de BBC.

Paleontologen meten een gigantisch schouderblad van de nieuwe dinosauriër.Beeld REUTERS

Pangaea was intussen immers beginnen versplinteren. De meest gangbare theorie is dat er een grote zee ontstond die de scheiding vormde tussen wat nu China is en de rest van het supercontinent. Dat zou echter betekenen dat dieren die grens niet konden oversteken.

Oudste van de familie

"Deze vondst suggereert dat de neosauropoda China binnenkwamen voor er een barrière bestond", zegt Mannion, "maar ook dat deze barrière er misschien maar kortstondig was."

Neosauropoda waren talrijk in andere delen van Pangaea, dat later versplinterde in Noord-Amerika, Europa en Oost-Afrika. Nooit werd er echter een ontdekt die ouder is dan 160 miljoen jaar. Lingwulong is daarmee de oudst gekende dinosauriër van de familie.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen

Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.