Zondag 05/12/2021

Luchtvaart

Nederlandse wetenschapper: "Ronde landingsbaan oplossing voor geluidshinder Zaventem"

null Beeld The Endless Runway
Beeld The Endless Runway

Een cirkelvormige landingsbaan, dat is dé oplossing voor de overlast die luchthavens wereldwijd creëren. Dat zegt de Nederlandse wetenschapper Henk Hesselink. "Ook voor Zaventem kan dit oplossingen bieden", zegt hij.

In de jaren 60 werd het concept van de cirkelvormige landingsbaan al getest bij militaire luchthavens. Door de ronde vorm hoeft de piloot niet allerei bochten te maken voor ze het vliegtuig aan grond zetten, ze kunnen altijd rechtsteeks landen. "En dat is natuurlijk efficiënter, zo verbruik je veel minder brandstof", aldus wetenschapper Hesselink. Hij onderzocht het concept verder voor het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR).

"Daarnaast is er ook een kleinere 'taxi-afstand', de afstand die het vliegtuig aflegt tot de gate. Op het plan zie je dat de gates veel makkelijker bereikbaar zijn", klinkt het.

Oplossing voor geluidshinder

Mogelijk biedt dit concept een oplossing voor de geluidshinder die luchthavens creëren, zoals ook in Zaventem. "Het vliegtuig zelf zal niet minder lawaai maken. Maar door dit concept kan je afspraken gaan maken over verschillende vluchtroutes. Drukbevolkte gebieden kunnen zo vermeden worden", aldus de wetenschapper.

Maar kan dit concept nu ook in de realiteit toegepast worden op grote luchthavens zoals Zaventem? "Zeker", maakt Hesselink zich sterk. "In de studie werd het concept theoretisch getest op de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs. En daar leek het een realistische mogelijkheid." Maar ook voor de luchthaven van Zaventem is het concept haalbaar volgens Hesselink.

"Onzin", zegt luchtvaartspecialist Luk De Wilde. "Dit zou een zeer dure operatie zijn, de landingsbanen zouden gereorganiseerd moeten worden. Kortom: dit is onrealistisch."

Volgens De Wilde is het idee te futuristisch, hij noemt het onderzoek ook "banaal". Nochtans kon Hesselink's studie op financiële steun rekenen van de Europese Commissie. "Al heeft de EU mijn project nu een beetje losgelaten. Ze vinden het blijkbaar niet meer zo belangrijk", besluit hij.

Luchtvaartspecialist Luk De Wilde. Beeld rv
Luchtvaartspecialist Luk De Wilde.Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234