Zaterdag 29/01/2022

AchtergrondTikTok

Nederlandse ouders eisen 1,4 miljard van TikTok

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Nederlandse ouders van kinderen die de populaire video-app TikTok gebruiken, dienen een schadeclaim in tegen het bedrijf achter de app. Zij vinden dat de app de veiligheid en de privacy van hun kroost niet goed beschermt. De schadevergoeding kan oplopen tot 1,4 miljard euro.

Marc Coppens

De zaak in Nederland wordt aangespannen door de Stichting Onderzoek Marktinformatie (SOMI), die ruim 64.000 ouders vertegenwoordigt. Een van de oprichters van de stichting, Cor Wijtvliet, zegt dat toezichthouders niet optreden tegen TikTok en dat hij daarom naar de rechter in Amsterdam stapt. Volgens SOMI verzamelt TikTok gegevens van kinderen, zodat ze gericht reclames te zien krijgen, zonder dat daar op de juiste manier toestemming voor is gevraagd. Bovendien zou TikTok veel meer gegevens verzamelen dan nodig. Verder zegt SOMI dat TikTok te weinig doet om kinderen te beschermen. In het buitenland zijn volgens de stichting meerdere kinderen overleden door challenges, waarbij gebruikers elkaar aansporen om gevaarlijke dingen te doen.

Paul De Hert, privacy-expert aan de VUB juicht het initiatief van SOMI toe. “Ik verwacht wel veel van dit soort collectieve acties, want het is de enige manier om duidelijk te maken dat privacy belangrijk is”, zegt hij. “Als individu moet je met bewijslast komen aanzetten over concrete schade en dat is gewoon niet haalbaar. Het wordt tijd dat bedrijven als TikTok de regels in Europa ernstig nemen als ze in Europa actief willen zijn. De vraag is nu: wat mag dat kosten, zo’n privacyschending? Wat mij betreft, mag dat een aardig bedrag zijn.”

Hoge boetes

Privacy-activist Matthias Dobbelaere-Welvaert moet wat lachen om de claim van 1,4 miljard euro. “GDPR-overtredingen kunnen gepaard gaan met hoge privacy-boetes, met een maximum van 4 procent van de wereldwijde omzet of 20 miljoen euro, maar dat wordt bijna nooit uitgesproken. In ons land variëren de boetes van 10.000 tot 50.000 euro, in Nederland gaat dat over een paar honderdduizend euro”, zegt hij. “Het is voor een rechter niet makkelijk om te oordelen over privacyschendingen. Dat er te jonge kinderen op TikTok zitten en daar beelden delen, klopt uiteraard wel. De echte vraag is: kan een bedrijf de identiteit van personen gaan controleren en hoe moet dat dan? Ik ben geen TikTok-gebruiker, maar zou nooit mijn identiteitskaart naar China sturen. Ik heb wel de indruk dat TikTok wordt geviseerd omdat het een Chinees product is en dat het anders wordt bekeken dan de Amerikaanse platformen.”

TikTok liet eerder weten dat het veel doet om de veiligheid van jonge gebruikers te garanderen. Zo zegt het bedrijf dat accounts van gebruikers tussen de 13 en 15 jaar standaard op privé worden gezet. Onbekenden kunnen hun video’s niet automatisch zien. In februari trok de Europese consumentenorganisatie aan de alarmbel na klachten van verschillende nationale consumentenorganisaties, waaronder Test Aankoop, over agressieve marketing en misleidende gebruikersinformatie. Vorige week liet de Commissie weten dat er een formele dialoog is gestart met TikTok.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234