Vrijdag 06/12/2019

Mars in beeld

NASA geeft meer dan 1.000 nieuwe beelden van Mars vrij. En ze zijn wonderlijk

Beeld NASA/JPL/University of Arizona

De Mars Reconnaissance Orbiter cirkelt al sinds 2005 rond Mars en trekt geregeld kiekjes van de rode planeet. De lading foto's die NASA deze maand lostte, is extra groot en dat levert wonderlijke beelden op van onze buurplaneet. Een kleine selectie toont alvast het gevarieerde en wonderlijke reliëf van Mars.

Het gebeurt geregeld dat de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) foto's aflevert, maar de huidige lading van 1.035 foto's is uitzonderlijk groot. Alfred McEwen, directeur van het Planetary Image Research Laboratory, vertelde aan Popular Science dat daar twee redenen voor zijn: enerzijds is er elke 26 maanden een optimaal moment voor het verzenden van data tussen de Aarde en Mars, anderzijds beleefde Mars in juli zijn herfstequinox, waardoor de MRO het meest volledige en verlichte beeld van de planeet voor de lens kreeg.

De beelden werden geregistreerd door HiRISE, een camera met hoge resolutie die wetenschappers toelaat om het oppervlak van Mars in detail te bestuderen. Die beelden kunnen bijvoorbeeld helpen om landingsplaatsen uit te zoeken voor toekomstige missies.

U kan alle beelden terugvinden via deze database, maar hier hebt u alvast een kleine voorproefje van de enorme variatie aan wonderlijke foto's.

Beeld NASA/JPL/University of Arizona

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.