Dinsdag 15/10/2019

Videogames

Naar deze zeven najaarsgames kijken wij al uit

Beeld 2K Games

Na vorige week welgeteld zesendertig demo's en presentaties van nieuwe games te hebben doorgewroet op de Gamescom-videogamebeurs in Keulen, hebben we een goed idee van welke titels interessant worden dit najaar en welke niet. Hier zijn onze zeven toppers.

Cuphead

Met 'Cuphead' komt er dit najaar een tweedimensionale platformgame met een aandoenlijke visuele stijl en een schabouwelijke moeilijkheidsgraad op de Xbox One-console en Windowspc's. Een game die, zowel in zijn decors als in zijn soms opzettelijk haperende effectjes, de sfeer van animatiefilms uit de jaren 30 uitademt, maar er ook niet voor terugdeinst om videogameklassiekers als 'Super Mario Bros' in de zeik te nemen.

Veel tijd om daar stilletjes van te genieten is er echter niet: uw protagonist, een koffiekop met pootjes, wordt al snel vanuit alle windstreken belaagd door tegenstanders en hun projectielen. Gelukkig is de game tegelijkertijd relatief diepgaand in zijn spelmechanieken, en zitten er - naast schieten en springen - ook schijnbewegingen in de mix.

Verschijnt ergens in het najaar, voor Xbox One en Windows.

Beeld Xbox

Mafia III

Zware jongens die een luide laatste reutel slaken wanneer ze de strot worden afgesneden. Bloed dat over het hele decor spettert bij iedere kogelinslag. 'Mafia III', een derde aflevering in de illustere reeks misdaadsimulators, wordt geen game voor watjes. Als hoofdpersonage Lincoln Clay, een naar de V.S. teruggekeerde Vietnamveteraan in 1968, moet u 'Grand Theft Auto'-stijl een gewelddadige gangsteroorlog uitvechten in New Bordeaux, een gefictionaliseerde versie van het New Orleans uit dat tijdperk.

Het straatbeeld en de muziek, waaronder vroege nummers van de Rolling Stones en Motown-deuntjes, zijn authentiek. Thematisch - want u speelt een Afro-Amerikaans hoofdpersonage ten tijde van de Mensenrechtenbeweging in de V.S. - probeert de game dat ook te zijn. Maar het is vooral een hondsbrutale misdaadsimulator.

Verschijnt op 7 oktober, voor PlayStation 4, Xbox One en Windows.

Beeld 2K Games

Battlefield 1

Terwijl Activisions 'Call of Duty: Infinite Warfare' en Electronic Arts' 'Titanfall 2' keihard met elkaar concurreren in een wedloop om een zo spectaculair mogelijke futuristische eerstepersoonsknaller neer te zetten, trekt 'Battlefield 1' - een andere game van EA - zich terug uit die strijd om een compleet ander oorlogstheater op te zoeken. Dat van Wereldoorlog I.

Maar dit is niet de oorlog zoals hij in National Geographic-docu's wordt gepresenteerd: het tempo is snel, de mitrailleurkogels vliegen u om de oren, en er worden zowel klassieke cavaleriecharges als aanvallen met de allerprilste tanks uitgevoerd. Dice, de Zweedse studio achter de game, geeft in een interview toe dat er wat hyperbool inzit, maar houdt vol dat de historische waarheid nooit al te flagrant met de voeten wordt getreden.

Verschijnt op 21 oktober, voor PlayStation 4, Xbox One en Windows.

Beeld EA

Shadow Warrior 2

Vanuit Polen komt er dit najaar een compleet pretentieloze videogame naar u toe, die het op ouderwetse, gewelddadige grand guignol gooit, en u de baldadige pret van een B-actiefilm in de vingers gooit. De fantasiewereld waarin de game u doet terechtkomen is die van demonen en Aziatische gangsters, het hoofdpersonage is een ninja-huurmoordenaar met een geforceerd Cockney-accent, en de actie is klassiek 'run-and-gun'-geweld, waarbij er nauwelijks dekking voorhanden is en de rustpunten pas komen nadat alle rook is opgeklaard.

Het aantal beschikbare wapens is onwaarschijnlijk, de 'gore' kliedert alle richtingen uit, en de makers bouwden een computergestuurd design dat ervoor zorgt dat iedere speler in zijn eigen, volledig unieke levels terechtkomt. De meeste indiegames proberen zo artistiek mogelijk te zijn, deze doet dat uitgesproken niét.

Verschijnt ergens in oktober, voor Windows.

Beeld Devolver Digital

Final Fantasy XV

Ondergetekende is nooit een fan geweest van de 'Final Fantasy'-serie en diens van adolescente Weltschmerz druipende verhalen. Maar met 'Final Fantasy XV', waarvan ik voor de aanvang van Gamescom alvast de zes eerste uren kon spelen, is goed op weg om me over de brug te halen. Het hermetische design van de vorige afleveringen, met deel XIII uit 2010 als een voorlopig dieptepunt, werd vervangen door toegankelijker hakwerk.

En de fantasiewereld die erin wordt gepresenteerd, gebaseerd op oer-Amerikaanse roadmovies, spreekt misschien ook al een breder publiek aan. Het spellengenre waartoe 'Final Fantasy XV' behoort, het rollenspel, is nog steeds niets voor alle spelers, maar deze game slaat potentieel een stevige brug.

Verschijnt op 29 november, voor PlayStation 4 en Xbox One.

Beeld Square Enix

South Park: The Fractured but Whole

Er zit een schijt-minigame in 'South Park: The Fractured But Whole'. Een korte sequentie waarin u uw personage naar het toilet kunt sturen, en met de twee duimsticks op uw controller de drukbeweging simuleert. Het is maar één van de talloze manieren waarop deze tweede 'South Park'-game van Ubisoft, ontwikkeld met samenwerking van seriebedenkers Matt Stone en Trey Parker, u zal doen gniffelen tijdens het spel.

De eerste 'South Park'-game, 'The Stick of Truth', arriveerde in 2013 op de oude consoles vlak nadat de nieuwe op de markt kwamen, en kreeg daardoor nooit de aandacht die hij verdiende. Deze eveneens op een speelbare aflevering lijkende opvolger, waarin vooral de hele superheldenmanie in de cinema voor het lapje wordt gehouden, krijgt misschien een bredere aanhang rond zich.

Verschijnt op 6 december, voor PlayStation 4, Xbox One en Windows.

Beeld Ubisoft

Dreadnought

Nooit gedacht dat de besturing van een groot, log ruimteschip zo'n opzwepende game-ervaring kon opleveren. Maar de Duitse studio Yager en diens Amerikaanse medeontwikkelaar Sixfoot lijken het voor elkaar te krijgen met 'Dreadnought', een game die 'nautische' actie van enorme slagkruisers naar spectaculaire actie weet te vertalen.

De clou in de demo van deze pc-onlinegame, waarin twee vloten van vijf reuzenschepen elkaar moeten proberen te kelderen, zit hem in de impact die de boordwapens hebben. Van gewone boordkanonnen via torpedo's tot - voor sommige schepen - nucleaire wapens: als uw schot raak is, is het goéd raak.

Bovendien zit er een rake dynamiek in de manier waarop u constant de energie van uw schip moet herbestemmen: wanneer u onder vuur wordt genomen moeten de schilden extra kracht krijgen, bij een aanval geldt hetzelfde voor de kanonnen, en om iets sneller te manoevreren kan de kracht naar de motoren gaan. Maar die toegevoegde kracht kan maar naar één element tegelijk gaan, dus dat is een afweging die constant in het heetst van de strijd moet worden genomen.

Verschijnt ergens dit najaar, voor Windows.

Beeld Yager
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234