Woensdag 19/01/2022

tv-series

Na Netflix, HBO en Amazon, stort ook Yahoo zich op topseries

Katie Couric wordt door Marissa Meyer gepresenteerd als nieuwe presentator van Yahoo News. Beeld AFP
Katie Couric wordt door Marissa Meyer gepresenteerd als nieuwe presentator van Yahoo News.Beeld AFP

Opnieuw schaart een groot mediabedrijf zich onder de aanbieders van online kwaliteitsseries. Na onder meer Amazon en Netflix wil nu ook  Yahoo tv-series brengen die kunnen wedijveren met wat bij de concurrentie te zien is. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van goed ingelichte bronnen.

Thijs van Soest

Het internetbedrijf zou op het punt staan vier series te bestellen. Het zou gaan om comedyseries van tien afleveringen die gemaakt worden met een budget van 700.000 tot een paar miljoen dollar per aflevering - dergelijke megabedragen waren tot enkele jaren terug alleen aan de traditionele tv-zenders voorbehouden. "Ze hebben dezelfde soort programma's op het oog als Netflix en Amazon", aldus een ingewijde.

De CEO van Yahoo, Marissa Mayer, wil de series op 28 april presenteren aan adverteerders. "We zoeken een hitshow met enorme online aantrekkingskracht", zou Mayer hebben gezegd, doelend op een serie als 'House of Cards' (Netflix), dat wel de gamechanger wordt genoemd op het gebied van streaming tv-series.

Relevant blijven
Mayer probeert sinds haar aantreden in 2013 Yahoo om te vormen van een nogal flets internetmerk tot een merk dat er weer toe doet. Nog altijd maken maandelijks bijna 200 miljoen unieke bezoekers gebruik van het nieuwsportaal, maildienst en zoekmachine - maar als het gaat om uitstraling en relevantie is het allang voorbijgestreefd door giganten als Amazon, Google en Facebook.

Marissa Mayer Beeld REUTERS
Marissa MayerBeeld REUTERS
null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Katie Couric
Mayer investeerde al in diverse mobiele internet-start ups en kocht in 2013 voor 1,1 miljard euro de 'hippe' bloggerssite Tumblr. Sinds begin dit jaar is de nieuwssectie op Yahoo.com volledig vernieuwd. Daarvoor trok ze zelfs voor vele miljoenen per jaar de bekende presentatrice Katie Couric aan. "Katie gaat samen met ons tv-team en een nog verder uit te breiden correspondentennetwerk een nieuw hoofdstuk schrijven op het gebied van digitale journalistiek", zei Mayer vorig jaar. Met videocommercials rond de nieuwsuitzendingen van Couric valt veel meer geld te verdienen dan met de traditionele banners die nu op sites als Yahoo te zien zijn.

En dan is er nu de stap naar 'scripted entertainment', tv-series die de concurrentie kunnen aangaan met series van HBO, Netflix en Amazon. Die hebben al veel succes met hun eigen content, dat al dan niet betaald de wereld overgaat. Om een speler van niveau te blijven, kun je tegenwoordig bijna niet meer zonder.

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS
null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234