Zaterdag 04/12/2021

iphone

Morgen is het exact 10 jaar geleden dat eerste Amerikaanse consumenten een iPhone kochten

null Beeld AFP
Beeld AFP

"Een baanbrekend internetcommunicatie-apparaat. Een breedbeeld iPod met aanraakscherm." Zo omschreef voormalig Apple-topman Steve Jobs de iPhone. Het revolutionaire apparaat ging morgen exact tien jaar geleden in de VS in de verkoop en veranderde de wereld. De smartphone is inmiddels onmisbaar in ons dagelijks leven. Er zijn er wereldwijd meer dan een miljard van verkocht.

De presentatie van de iPhone was op 9 januari 2007 in San Francisco. Op 29 juni van dat jaar werd het apparaat beschikbaar voor de Amerikaanse consument. Er waren eerst twee versies te koop, een van 4 gigabyte (GB) opslaggeheugen en een van 8 gigabyte.

Apples smartphone was op dat moment nog niet in ons land beschikbaar. Pas in 2008 was de iPhone in Nederland en België te koop nadat die eerder al in andere Europese landen was geïntroduceerd.

Apple-topman Steve Jobs bij de voorstelling van de iPhone in januari 2007. Beeld AFP
Apple-topman Steve Jobs bij de voorstelling van de iPhone in januari 2007.Beeld AFP

Iets nieuws

Overigens bestonden er toen al mobiele telefoons waarmee je kon internetten, muziek luisteren en filmpjes bekijken. Apple maakte er echter totaal iets nieuws van met de introductie van een touchscreen en apps. De ontwikkelingen zijn sindsdien snel gegaan. De huidige iPhone 7 is met de modernste chiptechnologie 240 keer sneller dan de eerste iPhone van 10 jaar geleden. Het opslaggeheugen is maximaal 256 GB.

Het aantal verkochte iPhones loopt wel terug, mede door concurrentie van Samsung met zijn Android-toestellen. In 2015 werden er 231 miljoen iPhones aan de man gebracht, vorig jaar 211,8 miljoen. Elk nieuw model wordt als een sensatie gepresenteerd. De zogeheten buzz - het rumoer - vooraf is daarbij belangrijk.

Dolblij: één van de eerste iPhone-kopers op 29 juni 2007 in New York. Beeld EPA
Dolblij: één van de eerste iPhone-kopers op 29 juni 2007 in New York.Beeld EPA

"Eerste levensbehoefte"

"De smartphone is een eerste levensbehoefte geworden", zegt de Nederlandse professor Cor Molenaar, expert in e-marketing. Hij is auteur van het boek 'Why Customers Would Rather Have a Smartphone than a Car'.

"Steve Jobs had door dat je consumenten niet moet vragen wat ze willen, maar dat je ze moet confronteren met het nieuwe product", zegt Molenaar.

Het succes van de iPhone is volgens hem vooral te danken aan de zogeheten snelle adoptie door de consument. In de wereld van marketing is die omarming heel belangrijk voor het succes van een product. "Je moet dan wel steeds met nieuwe toepassingen komen en het apparaat moet mooi zijn waardoor de consument denkt: dat wil ik hebben. Het product moet onmisbaar worden, een eerste levensbehoefte", aldus Molenaar.

null Beeld epa
Beeld epa
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234