Woensdag 18/09/2019

iphone

Morgen is het exact 10 jaar geleden dat eerste Amerikaanse consumenten een iPhone kochten

Beeld AFP

"Een baanbrekend internetcommunicatie-apparaat. Een breedbeeld iPod met aanraakscherm." Zo omschreef voormalig Apple-topman Steve Jobs de iPhone. Het revolutionaire apparaat ging morgen exact tien jaar geleden in de VS in de verkoop en veranderde de wereld. De smartphone is inmiddels onmisbaar in ons dagelijks leven. Er zijn er wereldwijd meer dan een miljard van verkocht.

De presentatie van de iPhone was op 9 januari 2007 in San Francisco. Op 29 juni van dat jaar werd het apparaat beschikbaar voor de Amerikaanse consument. Er waren eerst twee versies te koop, een van 4 gigabyte (GB) opslaggeheugen en een van 8 gigabyte.

Apples smartphone was op dat moment nog niet in ons land beschikbaar. Pas in 2008 was de iPhone in Nederland en België te koop nadat die eerder al in andere Europese landen was geïntroduceerd.

Apple-topman Steve Jobs bij de voorstelling van de iPhone in januari 2007. Beeld AFP

Iets nieuws

Overigens bestonden er toen al mobiele telefoons waarmee je kon internetten, muziek luisteren en filmpjes bekijken. Apple maakte er echter totaal iets nieuws van met de introductie van een touchscreen en apps. De ontwikkelingen zijn sindsdien snel gegaan. De huidige iPhone 7 is met de modernste chiptechnologie 240 keer sneller dan de eerste iPhone van 10 jaar geleden. Het opslaggeheugen is maximaal 256 GB.

Het aantal verkochte iPhones loopt wel terug, mede door concurrentie van Samsung met zijn Android-toestellen. In 2015 werden er 231 miljoen iPhones aan de man gebracht, vorig jaar 211,8 miljoen. Elk nieuw model wordt als een sensatie gepresenteerd. De zogeheten buzz - het rumoer - vooraf is daarbij belangrijk.

Dolblij: één van de eerste iPhone-kopers op 29 juni 2007 in New York. Beeld EPA

"Eerste levensbehoefte"

"De smartphone is een eerste levensbehoefte geworden", zegt de Nederlandse professor Cor Molenaar, expert in e-marketing. Hij is auteur van het boek 'Why Customers Would Rather Have a Smartphone than a Car'.

"Steve Jobs had door dat je consumenten niet moet vragen wat ze willen, maar dat je ze moet confronteren met het nieuwe product", zegt Molenaar.

Het succes van de iPhone is volgens hem vooral te danken aan de zogeheten snelle adoptie door de consument. In de wereld van marketing is die omarming heel belangrijk voor het succes van een product. "Je moet dan wel steeds met nieuwe toepassingen komen en het apparaat moet mooi zijn waardoor de consument denkt: dat wil ik hebben. Het product moet onmisbaar worden, een eerste levensbehoefte", aldus Molenaar.

Beeld epa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234