Dinsdag 07/04/2020

Diamanten

Mooi, betaalbaar en goed voor uw geweten: diamant uit Diepenbeek

Een reden voor de opmars van synthetische diamanten is de lagere prijs.Beeld shutterstock

In Diepenbeek produceert de UHasselt aan de lopende band diamanten. Niet ontgonnen uit een mijn, maar chemisch samengesteld in een labo. De 'synthetische diamant’ breekt  wereldwijd door.

Vergeet Antwerpen, hier is het Limburgse Diepenbeek. Het instituut voor metaalonderzoek van de Universiteit Hasselt produceert er diamanten in zijn laboratorium. Die diamanten moeten niet eerst miljoenen jaren groeien in de aardkorst, maar worden in een paar weken tijd boven de grond gemaakt.

Die zogenaamde ‘synthetische diamanten’ zijn relatief gemakkelijk te produceren en zijn veel goedkoper. Ze worden in labo’s aangemaakt door koolstof onder grote druk te zetten en te persen tot diamant. Het resultaat: een diamant die exact dezelfde chemische formule heeft als een natuurlijke diamant uit een mijn.

Consumentenmarkt

Diamant is een van de hardste materialen ter wereld en verslijt vrijwel niet. Daarom wordt het vaak gebruikt bij harde mechanische industrie of in minuscule raderwerken van horloges.

“Vrijwel al het diamant in de industrie is ondertussen synthetisch”, zegt Ken Haenen, materiaalfysicus aan de Universiteit Hasselt. “Vooral omdat het goedkoper is, en gemakkelijker te produceren.”

Maar behalve in de industrie beginnen synthetische diamanten ook door te breken op de consumentenmarkt. Dat is te danken aan de technologische vooruitgang waardoor geen enkel verschil meer merkbaar is met natuurlijke diamanten.

“Enkel gespecialiseerde scanners kunnen het verschil zien tussen natuurlijke en synthetische diamanten”, zegt diamantspecialist van de Universiteit Antwerpen Koen Vandenbempt. “Voor de consument is er geen énkel visueel verschil.”

En waar die synthetische diamanten nu slechts 3 procent van de wereldwijde verkoop inpalmen, zou dat volgens de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley tegen 2020 al 15 procent zijn.

Een reden voor die opmars is de voordeligere prijs. Die zou volgens schattingen 20 tot 30 procent lager liggen dan die van natuurlijke diamanten. “Die prijs zal alleen maar verder dalen”, zegt Margaux Donckier van de Antwerpse diamantfederatie. “Door technologische vernieuwing en nieuwe producenten op de markt zal de productie toenemen, wat de prijs verder zal verlagen.”

Ook de ethische ‘zuiverheid’ van de diamanten kan een rol spelen in het succes. Zo is er geen kans dat de consument een diamant koopt uit een conflictregio, maar is zijn steen gewoon in een geïndustrialiseerd laboratorium gemaakt.

Een argument dat de diamantsector vaak weerlegt. Donckier, van de Antwerpse diamantfederatie, vindt dat al te vaak een karikatuur wordt gemaakt van de herkomst van diamanten. “Het merendeel van de diamanten komt uit hoogtechnologische Canadese en Russische mijnen. Ook is diamant het mineraal met de strengste controle op ethische mistoestanden.” 

Echt is zeldzaam

Om het succes van hun synthetische concurrenten te counteren, begon de diamantsector, bij monde van sectorvereniging Diamond Producers Association (DPA), met een wereldwijde reclamecampagne. ‘Real is rare’, of ‘Echt is zeldzaam’, werd het nieuwe credo. “Zo nemen ze de vlucht vooruit in de strijd tegen hun nieuwe concurrenten”, legt Vandenbempt uit. Ook staatshoofden van twaalf  Afrikaanse landen met veel diamantmijnen uitten vorig jaar op een diamantconferentie in Brussel hun bezorgdheid over de nieuwe concurrentie.

Vandenbempt ziet de opkomst van synthetische stenen niet meteen als een bedreiging voor natuurlijke diamanten. “Synthetische diamant wordt gewoon een nieuw product naast natuurlijke diamant. De synthetische hebben de kracht van de lage prijs, de natuurlijke de kracht van hun herkomst. Zo weegt het verhaal van een steen die miljarden jaren moest ontwikkelen misschien niet altijd op tegen de lage prijs van een synthetische steen.”

“Het is afwachten hoe de consument reageert”, zegt Donckier. “Een natuurlijke diamant in een verlovingsring die drie miljard jaar moest groeien is een krachtiger verhaal dan de diamant die in twee weken werd samengeperst in een labo.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234