Dinsdag 19/01/2021

AchtergrondTelecom

Mobile Vikings in de etalage: waarom wil DPG Media de operator het huis uit?

Een uitgewerkt logo van telecomoperator Mobile Vikings.Beeld RV

Mediabedrijf DPG Media, moederbedrijf van onder meer VTM, Het Laatste Nieuws en De Morgen, plaatst zijn telecomdochters Mobile Vikings en Jim Mobile in de etalage. ‘DPG Media heeft een merk als Mobile Vikings eigenlijk niet meer nodig.’

“We zijn op dit moment verschillende pistes aan het bekijken en er is in deze fase nog geen enkele beslissing genomen over een mogelijke verkoop. Alle opties liggen nog open”, reageert DPG Media zelf over de mogelijke verkoop, waar De Tijd over berichtte. Volgens de krant zijn er al verschillende niet-bindende boden gedaan. 

Als DPG Media Mobile Vikings zou verkopen, komt er een einde aan een huwelijk dat slechts vijf jaar duurde. Het mediabedrijf kocht de telecomprovider in 2015 van BASE, dat toen zelf werd overgenomen door Telenet. Mobile Vikings, dat geen eigen netwerk heeft, was toen al een buitenbeentje in het telecomlandschap met zijn alternatieve strategie die erg op jongeren gericht was. De klanten werden als een community behandeld: wie belt, sms’t en surft met Mobile Vikings gaat als ‘Viking’ door het leven. 

Dat ging indertijd niet onopgemerkt voorbij bij Medialaan, dat met de overname 240.000 Vikingen aan het klantenbestand toevoegde. De voorbije jaren zette die groei zich geleidelijk aan door. Sinds eind oktober telt Mobile Vikings een klantenbestand van circa 300.000 leden.

Jongeren als uitgangspunt

DPG Media beschouwde Mobile Vikings en de vele jonge klanten indertijd als een belangrijke toevoeging aan zijn mediaportefeuille. Zeker met het oog op de advertentiemarkt was dat cruciaal. “Jongeren, die massaal naar mobiel verhuisden, waren een moeilijk bereikbare doelgroep. Mobile Vikings was destijds een merk dat een sterke band had met die jongeren, waardoor het een logische overname was”, vertelt Lieven De Marez, professor media, technologie & innovatie aan de UGent.

Maar de overname verliep lang niet altijd vlekkeloos. De beslissing om niet langer het netwerk van Base te gebruiken en over te schakelen naar Orange Belgium, zette kwaad bloed. Veel Vikingen keerden zich steeds meer tegen hun aanvoerder omdat bellen, sms’en en surfen plots niet meer vlekkeloos verliep. “Ook het unieke verkooppunt is ondertussen ingehaald door de concurrentie. Mobile Vikings is een merk aan het worden als eender welk telecommerk”, zegt De Marez.

Ondertussen is de mediamarkt sterk veranderd, waardoor de nood om een eigen telecommerk te bezitten kleiner geworden is. “DPG Media is zelf ook geëvolueerd en heeft nu zelf meer troeven in eigen hand om de band met de jongeren te onderhouden”, zegt De Marez. “Kijk hoeveel mensen en jongeren tijdens de lockdown televisie keken via een onlineplatform als VTM GO. Dat is een immense stap voorwaarts. Ondertussen heeft DPG Media een heel portfolio aan internetplatformen opgebouwd, waardoor ze een merk als Mobile Vikings eigenlijk niet meer nodig hebben”, geeft De Marez als mogelijke verklaring voor een verkoop.

Potentiële kopers

Door Mobile Vikings en Jim Mobile in de etalage te zetten, krijgen de huidige concurrenten een mooie kans om hun klantenbestand in één klap fors te vergroten. “De grootste reden om Mobile Vikings over te nemen, zijn maar liefst de 300.000 klanten die je in de schoot krijgt geworpen”, vertelt telecomexpert Luc Blyaert. “Op dit moment maakt Mobile Vikings gebruik van het netwerk van Orange Belgium, het vroegere Mobistar, dus ik vermoed dat zij de grote kanshebber zijn voor de overname. Dat maakt het voor hen gemakkelijk om Mobile Vikings volledig te beheren.”

Toch ziet Test Aankoop een overname door een van de drie grote spelers minder snel gebeuren. “Als Mobile Vikings en Jim Mobile nu overgenomen worden door Proximus, Telenet of Orange, dan zal Europa logischerwijs dezelfde voorwaarde stellen.” De consumentenorganisatie verwijst daarmee naar de voorwaarden die de Europese Commissie eerder stelde bij de overname van BASE door Telenet, waarbij Mobile Vikings werd verkocht om concentratie tegen te gaan. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234