Maandag 06/12/2021

Update

"Milieuzone voor dieselwagens moet ook in andere steden"

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

De Bond Beter Leefmilieu (BBL) reageert in een mededeling verheugd op de beslissing van het Antwerpse stadsbestuur om van de binnenstad een lage-emissiezone of milieuzone voor dieselwagens te maken. De organisatie denkt zelfs meteen een stap verder. "Andere steden hebben nu geen enkel excuus meer om dit ook op hun grondgebied in te voeren", klinkt het.

Antwerpen wil in het gebied tussen de Scheldekaaien en de Singel vanaf 2016 dieselwagens weren die ouder zijn dan vijftien jaar. Indien ze ouder zijn dan tien jaar, moeten ze een roetfilter hebben. Wie niet voldoet, zal via nummerplaatherkenning een boete kunnen krijgen.

Boosdoener
"Hiermee gaat Antwerpen in op een eis die de milieubeweging al zeer lang formuleert", zegt de BBL zaterdag. "Dieseluitstoot is de grootste boosdoener voor milieu en gezondheid in Vlaanderen." Het uiteindelijke effect van de maatregel op de luchtkwaliteit zal volgens de koepelorganisatie van Vlaamse milieu- en natuurverenigingen wel nog afhangen van de manier waarop hij uitgevoerd wordt.

Brandend dossier
In ieder geval moeten andere Vlaamse steden het Antwerpse voorbeeld volgen, vindt de BBL, die de Vlaamse en federale beleidsmakers oproept om deze lokale beleidsmaatregel te versterken met een verhoging van de accijnzen op diesel en met de afschaffing van fiscale voordelen voor bedrijfswagens, waarvan het overgrote deel dieselwagens zijn. "Dit is een brandend dossier voor onze regeringen in de komende jaren", luidt het.

Verkeers- en parkeerdrukte
VAB en Touring zien de lage-emissiezone als een positief signaal. Beide mobiliteitsverenigingen waarschuwen er echter voor dat de maatregel van het Antwerpse stadsbestuur minder effect zal hebben dan wordt voorspeld. "Dieselwagens ouder dan vijftien jaar maken slechts 2,5 procent uit van het totaal aantal wagens, en ouder dan tien jaar nog altijd maar 10 procent. Bovendien rijden die oude wagens maar weinig kilometers meer", zegt Maarten Matienko van VAB. "Het zou effectiever zijn om de luchtvervuiling aan te pakken door de verkeers- en parkeerdrukte te verminderen, maar dat zal met deze maatregel niet gebeuren."

Europees kader
Ook Touring ziet de lage-emissiezone in Antwerpen en een eventuele uitbreiding ervan naar andere steden wel zitten. "Maar het moet dan wel uniform gebeuren, liefst zelfs binnen een Europees kader, zodat mensen overal weten waar ze aan toe zijn", aldus woordvoerder Danny Smagghe. "Deze maatregel gaat natuurlijk ook de files niet oplossen; daarvoor zullen we meer globaal de stedelijke mobiliteit moeten aanpakken. Het aantal zinloze verplaatsingen in onze steden moet naar beneden, bijvoorbeeld door meer in te zetten op autodelen en huurfietsen."

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234