Zaterdag 27/11/2021

Microsoft waarschuwt voor 'oplichter' Google

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

Het internet op voor de goedkoopste sinterklaascadeautjes of juist op zoek naar dat ene boek voor onder de kerstboom. 's Werelds grootste zoekmachine Google biedt ook een commerciële zoekfunctie aan in Amerika, die in februari in Nederland geïntroduceerd zal worden. Googles concurrent Bing (Microsoft) is een campagne begonnen tegen deze zoekfunctie omdat je zou worden opgelicht: 'scroogled'.

"Googles motto was altijd 'don't be evil'. Maar die houding verdween bij de introductie van het hernieuwde Google Shopping op 31 mei. Simpel gezegd: alle zoekresultaten zijn nu betaalde advertenties", schrijft Microsoft op de website Scroogled.com.

Google geeft toe dat het een "commercieel model heeft gebouwd, dat de lijsten opbouwt bij opbod". In een rapport schrijft Google dat advertenties "uiteindelijk meer antwoorden zijn voor de gebruikers". De functie wordt vanaf volgend jaar geïntroduceerd in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Japan, Italië, Spanje, Brazilië, Australië, Zwitserland en Nederland.

ReadWrite deed een onderzoekje naar de verschillende zoekresultaten voor zowel Bing en Google. Op beide zoekmachines was wel wat aan te merken. "Maar", zo schrijft ReadWrite, "Microsofts campagne kan gezien worden als een klassiek voorbeeld van 'Angst, Onzekerheid en Twijfel'. Toch zou het in dit geval wel eens gerechtvaardigd kunnen zijn."

FUD
'Angst, Onzekerheid en Twijfel', kortweg FUD (Fear, Uncertainty and Doubt), is een veelgebruikte term in de technologiesector en werd geintroduceerd door een ex-medewerker van IBM, die zijn nieuwe bedrijf Amdahl zwartgemaakt zag door zijn voormalige werkgever.

FUD komt er kortgezegd op neer dat het verspreiden van negatieve verhalen en geruchten het imago van een concurrerend bedrijf kunnen schaden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234