Donderdag 17/10/2019

Analyse

Microsoft-Nokia: de lamme helpt de blinde?

Opvallend Nokia-design uit 2004, de Nokia 7600 Beeld ANP

Je kunt de vijf miljard die Microsoft betaalt voor Nokia gerust een prikje noemen. Gaat dat de twee eens zo machtige merken weer terug in de strijd brengen die de afgelopen jaren werd gedomineerd door partijen als Google, Samsung en Apple?

Tien jaar geleden was een fusie tussen de grootheden Microsoft en Nokia volstrekt ondenkbaar. Maar Nokia, ooit met afstand de grootste speler op de telefoonmarkt, is veroordeeld tot het achterhoedegevecht. En softwareproducent Microsoft heeft op de smartphonemarkt vrijwel iedere slag gemist. Daardoor zag het de grote concurrenten Apple en Google met grote stappen voorsprong nemen. Microsoft koopt Nokia: de lamme helpt de blinde?

Microsoft neemt de apparaten- en dienstenafdeling van Nokia over en krijgt daarmee vrijwel alle activiteiten van de Finse telefoonproducent in handen. Sinds Nokia begin 2011 aankondigde zijn telefoons uit te rusten met de software van Microsoft gingen de geruchten al over deze overname. Een logische stap, want van alle telefoons met het Windows-besturingssysteem Windows Phone draagt meer dan 80 procent het Nokia-logo.

Microsoft krijgt hiermee in één klap de grootste producent van Windows Phones in handen. Door de productie van de hardware in eigen hand te nemen speelt het dezelfde kaart als Apple en Google. Die laatste is eigenaar van telefoonproducent Motorola. Net als Apple heeft Google met de productie van de Google Phone zowel de hard- als de software in eigen beheer.

"Dit was voor een deel al het geval bij de Windows Phone", legt Arnoud Wokke, smartphonespecialist van Tweakers, uit. "Het besturingssysteem van Microsoft draaide op een bepaalde processor die producenten als Nokia en HTC konden kopen. Ze moesten zich vooral onderscheiden op het gebied van design en andere vormen van aankleding."

Vertekend beeld
Zoals op de diagrammen hierboven te zien is gaat het wel om overnames in de marge. De Windows Phone heeft een marktaandeel van 2 procent op de softwaremarkt en Nokia net iets meer dan 1 procent op de smartphonemarkt. "Een vertekend beeld", zegt Wokke. "Want op de niet-smartphonemarkt is Nokia met zo'n 60 tot 70 miljoen verkochte telefoontjes nog gewoon een grote speler."

Analist Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper sluit zich hier bij aan. "Nokia is een sterk merk, hoewel de opkomende markten als Afrika en China ook snel zullen overstappen op smartphones."

En ook het aandeel van het Windows Phone-platform blijft geleidelijk stijgen, staat te lezen bij Telecompaper. Windows Phone kwam in het tweede kwartaal van 2013 uit op een marktaandeel van 3,7 procent (in vergelijking met 3,1% in Q2 van 2012). Het aantal verscheepte WP-smartphones ging van 4,9 naar 8,7 miljoen.

Dat het hard kan gaan op de huidige technologiemarkt is duidelijk. De ene dag ben je koning, de dag later slechts een schildknaap. Of tel je zelfs helemaal niet meer mee (zie grafiek hieronder over het slinkende marktaandeel van Nokia de afgelopen zes jaar).

Global market share held by Nokia smartphones Q1 2007-Q2 2013
You will find more statistics at Statista

Apple en Samsung
Toch denkt Wokke niet dat de twee grote namen uit het verleden samen oude tijden zullen doen herleven. Op korte termijn lijkt dit sowieso onmogelijk, gezien de dominantie van Apple en Samsung en de strijd om het marktleiderschap.

Wokke: "Nokia heeft een prachtige divisie camera's. De beste van de hele markt, tot in de puntjes verzorgd. Maar verkoopcijfers laten zien dat de consument hier helemaal geen behoefte aan heeft. Die willen vooral weten of je op de telefoon CandyCrush (spelletje, red.) of fotodienst Instagram kunt installeren."

En daar noemt de Tweakers-journalist een van de grote obstakels die Microsoft moet overwinnen. App-fabrikanten slaan de Windows Phone over. Wokke: "Niet lucratief genoeg. En dan kiezen consumenten liever voor een telefoon met een slechtere camera en Instagram."

Nokia heeft een zeer goede cameradivisie Beeld ANP
 
Nokia heeft een prachtige divisie camera's. De beste van de hele markt, tot in de puntjes verzorgd. Maar de consument is alleen geïnteresseerd in Candy Crush en Instagram. En die apps zijn er niet voor de Windows Phone
Tweakers-journalist Arnoud Wokke

xBox, Skype en Windows
Analist Poulus gelooft wel in een sterk Microsoft-Nokia-blok. "Je moet niet vergeten dat Microsoft nog een aantal andere zeer sterke merken heeft zoals xBox, Skype en ook Windows. En ze hebben een berg geld. Met de genoemde merken zou je tot mooie combinatieproducten kunnen komen op tablet of console."

Het is even afwachten wat andere producenten van de Windows Phone gaan doen na deze stap van Microsoft. Het wordt voor bedrijven als HTC en Samsung natuurlijk niet aantrekkelijk als ze moeten gaan concurreren met Microsofts eigen productiehuis. Zij kunnen bijvoorbeeld besluiten volledig over te stappen op Android

Poulus: "Voor Microsoft is het te hopen dat het innovatietempo van de concurrenten wordt teruggeschroefd. Dan zouden ze best eens kunnen aanhaken, want er zit veel kennis bij het Finse bedrijf."

De kans op hernieuwde sympathie vanuit de providers is ook niet ondenkbaar. Volgens Poulus zouden die af willen van de dominantie van Apple en Samsung. "En met het nog verder wegzakken van Blackberry staan ze al op een derde plek. Ik zie hier dus wel degelijk kansen op een mooie toekomst voor Microsoft en Nokia."

Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234