Dinsdag 15/10/2019

FaceApp

Met FaceApp geef je je gezicht zomaar weg. Je weet alleen niet aan wie

Promobeeld van FaceApp Beeld RV

Gezichtsvervormer FaceApp is geinig speelgoed. Maar overal lees je waarschuwingen dat de applicatie niet zo onschuldig is. Zo verzamelt de app niet alleen veel meer persoonlijke gegevens dan nodig, ook het feit dat het om een Russisch project gaat, boezemt ongerustheid in.

De teletijdmachine is nog niet uitgevonden. Gelukkig zijn er apps die proberen te voorspellen hoe we er in de toekomst zullen uitzien. Zelfs ontslagnemend Vlaams minister voor Cultuur Sven Gatz (Open Vld) kon niet aan de lokroep weerstaan.

Die app is niet nieuw. In 2017 kende de Russische applicatie haar absolute hausse. (Zie ook de Google Trends grafiek hieronder.) Na veel kritiek moest FaceApp haar ‘Hotness’-filter verwijderen. Die filter – die als functie had om mensen er zogezegd mooier te laten uitzien – veranderde donkere huidskleuren vooral in lichtere tinten. Vorig weekend werd FaceApp opnieuw opgepikt toen Arabische sterren en influencers de verouderde versie van zichzelf deelden. 

Privacy-activisten en media deelden al snel hun bezorgdheden over de app. Zo wees VRT NWS erop dat wie de kleine lettertjes leest in de gebruiksvoorwaarden begrijpt dat FaceApp allerlei informatie over zijn gebruikers opslaat. Het gaat om beelden van gezichten, locatiegegevens en IP-adressen (het unieke identificatienummer van je internetverbinding).

Er staan ook passages in de privacyvoorwaarden die in strijd zijn met de Europese privacywetgeving. Zo beweert Wireless Labs, het bedrijf achter de app, dat het data kan opslaan in landen waar de privacy minder goed beschermd wordt dan in Europa. Volgens privacywaakhond Bits of Freedom kan je de app maar beter niet gebruiken. “Je geeft in feite je gezicht weg”, zegt de waakhond aan de Nederlandse omroep NOS.

De grote vraag is vooral: wat wil Wireless Labs precies met de verzamelde data doen? Hoe wil het geld verdienen aan de applicatie? CEO Yaroslav Goncharov gaf twee jaar geleden in een interview met technologiewebsite TechCrunch een gedeeltelijk antwoord: via gesponsorde filters. “Maar vooraleer we die opties implementeren, moeten we dagelijks een hoog gebruikersaantal verwezenlijken.”

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. FaceApp zal geen adverteerders kunnen overtuigen als het maar om de twee jaar viraal gaat. Terwijl sociale media zoals Snapchat en Instagram maandelijks en soms zelfs wekelijks nieuwe filters bedenken om gebruikers te blijven entertainen, concentreert FaceApp zich vooral op het optimaliseren van zijn bestaande functies. Privacy-experts vrezen dan ook dat Wireless Labs de verzamelde gegevens verkoopt. 

Volgens Bits of Freedom stopt FaceApp onze gezichten in een database met duizenden andere gezichten. “Daar wordt je gezicht verhandeld aan andere bedrijven, net als je e-mailadres en je cookies. Het is niet de vraag óf het gebeurt. Het gebeurt gewoon. En je hebt geen idee waar je gezicht terechtkomt.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234