Zondag 16/06/2019

strijd tegen IS

Met deze software wil Antwerps bedrijf IS-propaganda opsporen

Guy De Pauw en Tom De Smedt van het Antwerpse taaltechnologiebedrijf Textgain. Beeld Tine Schoemaeker

In de strijd met online IS-propaganda heeft het Antwerpse taaltechnologiebedrijf Textgain een nieuw computerprogramma ontwikkeld dat foto's gepost door IS-aanhangers herkent. "We willen meehelpen om radicalisering sneller in kaart te brengen."

De nieuwe technologie van Textgain, een spin-off van de onderzoeksgroep Computertaalkunde aan de Universiteit Antwerpen, ziet zelfstandig het verschil tussen kiekjes van huisdieren of voetballers en foto's met oorlogswapens of strijders van terreurorganisatie IS. Daarvoor maakt het computerprogramma gebruik van een sterk staaltje artificiële intelligentie.

"We gebruiken hiervoor de zogenaamde deep learning-technieken", zegt Guy De Pauw, een van de oprichters van Textgain en onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen. "Dat wil zeggen dat we op voorhand geen kennis in het systeem stoppen. Maar we geven wel voorbeelden aan het programma, in dit geval zijn dat foto's van IS-propaganda en onschuldige beelden. Het systeem gaat vervolgens zelf op zoek naar patronen die het dan later automatisch kan herkennen."

De techniek werd ontwikkeld aan de Universiteit van Antwerpen en wordt nu door Textgain klaargestoomd voor de praktijk. Ze gebruikten de technologie al als politieke barometer bij de verkiezingen of zelfs om de nieuwe meisjes van K3 te voorspellen. En ook in de marketingsector biedt de Antwerpse spin-off zijn diensten aan.

Maar het jonge bedrijf is hongerig naar nieuwe casestudy's en problemen om het systeem op toe te passen. Zo gebruikten ze de taaltechnologie ook al voor het AMiCA project. De Pauw: "Dat is een interuniversitair project tussen UAntwerpen, UGent en KU Leuven onder leiding van professor Walter Daelemans (UA). Met tekstanalyse worden daarbij bedreigende situaties zoals cyberpesten en online grooming (pedofilie, RDC) gedetecteerd."

Haatberichten ontcijferen

En nu gooien de oprichters zich ook nobel in de strijd tegen IS-propaganda. In april van dit jaar ontwikkelde het bedrijfje al een systeem dat automatisch haatberichten op sociale media als Twitter kan ontcijferen. De technologie om IS-foto's te detecteren is dezelfde, maar met een ander type algoritme. Want deze reeks instructies of regels die in het systeem wordt ingegeven, is afhankelijk van het doel dat het moet bereiken. De combinatie van beide computerprogramma's moet ervoor zorgen dat het steeds moeilijker wordt voor IS-aanhangers om hun propaganda online te verspreiden.

Beeld Tine Schoemaeker

Al hebben de onderzoekers natuurlijk geen monopolie op deze technologie. Zo voerde sociaalnetwerksite Twitter al een eigen systeem in om haat en racisme te kunnen wegfilteren. En ook zoekmachine Google gaat haar algoritme aanpassen om al wie op zoek gaat naar IS-propaganda via advertenties automatisch door te sturen naar ontradende en kritische anti-IS video's.

Interesse van veiligheidsdiensten

Maar ondertussen trok het detectiemiddel van de Antwerpse onderzoekers wel al de aandacht van veiligheidsdiensten. "We staan open voor alle samenwerkingen", zegt medeoprichter en informaticus Tom De Smedt (UA). "Het is voorlopig nog wat afwachten, maar er is wel belangstelling vanuit de Belgische overheid." Bij de eerdere technologie voor tekstanalyse leverden ze ook al een pakketje data aan de federale politie.

De Textgain-oprichters zijn dus hoopvol dat ze ook met het nieuwe computerprogramma hun steentje kunnen bijdragen. "Dagelijks komen er miljoenen berichten en foto's online", zegt De Smedt nog. "Zelf als er dag en nacht mensen zijn die ze manueel scannen op propaganda, zou dat nog niet lukken. Ons automatisch systeem kan helpen om berichten én foto's van IS te signaleren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden