Maandag 14/10/2019

Postuum

Mario verliest zijn baas

Satoru Iwata met de mascotte van Nintendo, Super Mario. Beeld ©Ric Francis / AP

Nintendo-directeur Satoru Iwata is op 55-jarige leeftijd overleden aan kanker. Iwata zal herinnerd worden als de man die het videogamepubliek wist uit te breiden naar vrouwen, kinderen en ouderen.

Satoru Iwata's laatste publieke optreden was grotendeels in de vorm van een Muppet-achtige marionet, tijdens Nintendo's mediapresentatie op de E3-videogamebeurs in Los Angeles. Zowel Nintendo-fans als critici van het bedrijf vonden het een flauwe tot misplaatste grap.

Zeker nu het blazoen van de gamemaker getaand is door tegenvallende verkopen van de Wii U-huiskamerconsole, de line-up aan nagelnieuwe games tijdens de presentatie wat tegenviel, en het bestaande rooster van nieuwe productlanceringen nog moet bewijzen dat het een diepe crisis in de boeken van de videogamegigant zal kunnen omkeren. De toekomst van Nintendo is nog steeds onzeker, en dan is een poppenkast niet meteen iets wat het vertrouwen van de consument en de aandeelhouder zal opkrikken.

Blauwe oceaan

Nauwelijks een maand later overleed de 55-jarige Iwata, die pas in 2002 CEO van Nintendo werd na een lange carrière als programmeur bij het bedrijf, aan kanker aan de galgang. Precies op dit cruciale moment verliest het in woelige wateren verkerende bedrijf dus zijn beste stuurman. Want dat is de meest accurate beschrijving die iemand kan geven aan 'Iwata-San': een kapitein, die het bedrijf meer dan tien jaar geleden al eens van de irrelevantie redde door het roer resoluut om te gooien.

De commerciële strategie van de zogeheten 'blauwe oceaan' die hij in 2004 hanteerde, en die uiteindelijk resulteerde in de lancering van de succesvolle DS-zakconsole en het nog veel grootsere Wii-huiskamerkastje, voerde de videogames van het bedrijf ver weg van de steeds fraaiere explosies en 'graphics' die gamers uit die dagen kregen geserveerd op de concurrerende PlayStation 2- en Xbox-consoles (de 'rode oceaan' dus: rood van het bloed van alle concurrenten die tegen elkaar vechten). De nieuwe doelgroep: spelers die zichzelf op dat moment geen 'gamer' noemden.

Naar een vergelijkbaar blauwe oceaan wist Iwata tien jaar geleden ook Nintendo succesvol te sturen. Games, vond hij, moesten weer doodgewoon plezierig worden, en teren op goede ouderwetse behendigheid. En dus bracht zijn bedrijf twee technologieën naar zijn nieuwe consoles die op dat moment klaar waren voor een commerciële toepassing: de in 2005 op de markt gebrachte DS kreeg, nét iets voordat het gemeengoed werd op mobiele telefoons, een aanraakscherm, en bij de twee jaar later gelanceerde Wii kwam er een pookje dat beschikte over bewegingssensoren.

Het tijdperk van de casual speler was daarmee aangebroken. Andere gamebedrijven hadden al geprobeerd om het klassieke gamepubliek van 18- tot 40-jarige mannen uit te breiden naar vrouwen, kinderen en oudere spelers, maar geen enkele partij slaagde daar zo goed in als Nintendo.

Tussen 2007, toen de Wii op de markt kwam, en pakweg 2010 domineerde het Japanse bedrijf de wereldwijde videogameverkopen, net zoals in de jaren 80 van vorige eeuw. Tot al snel bleek dat dat uitgebreide publiek de Wii en de DS weer even snel aan het verlaten was voor de smartphone en de tablet, en het bedrijf die verschuiving op de markt niet tijdig bleek te hebben gezien.

Net zoals Satoru Iwata in 2002 als kersverse CEO meteen al een nieuwe richting insloeg met het bedrijf die pas enkele jaren geleden duidelijk zou worden voor het publiek, zijn de resultaten van zijn beslissingen ook op dit moment wellicht nog niet duidelijk voor iedereen. Hopelijk voor Nintendo heeft hij, voordat hij veel te jong bezweek aan zijn ziekte, zijn cruciale tikje aan het roer al gegeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234