Maandag 21/10/2019

Gamerecensie

'Luigi's Mansion 2': Veel humor en variatie in typisch Nintendo-spel

Beeld KOS

Dit voorjaar staat niet Mario, maar Luigi centraal bij Nintendo. De groene broer van de superheld keert terug met zijn eigen spel: 'Luigi's Mansion 2'. Deze game voor Nintendo 3DS zit vol humor en variatie, een typisch spel waarvoor veel gamers zich speciaal een Nintendo-console zouden aanschaffen.

Luigi heeft het niet echt voor spoken, maar uitgerekend hij wordt ingeschakeld door professor K. Wibus die met een spookprobleem kampt. Zonder zijn broer wordt Luigi naar een geheime bunker van de professor getransporteerd. Er is immers iets misgelopen, want alle spoken zijn plots kwaadaardig geworden. Vanuit zijn bunker heeft K. Wibus met camera's zicht op de hele omgeving. Helaas liggen zijn spullen nog allemaal in en rond zijn laboratorium, waardoor Luigi zich tussen de gevreesde spoken moet wagen.

De arme Luigi is duidelijk al snel het slaafje van de professor en volgt al zijn bevelen op. We leren dat een speciale maan in de lucht de spoken in bedwang hield, maar een Boo heeft het projectiel in stukken gebroken. De hele buurt is in mist gehuld en de verschillende delen liggen overal verspreid. Je kan het al raden: Luigi moet de stukjes halen om de maan te herstellen.

'Luigi's Mansion 2' is een heel herkenbaar Nintendo-spel. Alles verloopt volgens een vaste structuur, maar toch bevat deze game opmerkelijk veel afwisseling. Iedere missie heeft wel een eigen karakter, zodat je de hele tijd geboeid blijft. Gewapend met de Spookzuiger 5000 vangt Luigi spoken van alle formaten en in alle kleuren. Het ene spook is al gemener dan het andere, of misschien is ondeugender een beter woord.

ONZE SCORE

Nintendo DS
  • Geluid
  • Graphics
  • Gameplay
  • Levensduur
  • Totaal
Beeld KOS
Beeld KOS

Vijf spookhuizen moet Luigi bezoeken. Als gamer hoef je niet bang te zijn voor een horrorgevoel. Af en toe duikt wel eens een spook onverwachts op, maar doorgaans weet je van op voorhand waar ze verstopt zitten. Al is het maar door een rammelende kast of vaas, want ze kunnen niet echt stilzitten. Van zodra een spook verschijnt, zorg je voor een flits met je speciale lamp, zodat het spook zelf schrikt en je hem vervolgens kunt opzuigen.

De werelden zitten erg goed in elkaar en zorgen eveneens voor voldoende afwisseling. Je moet soms erg goed kijken, want geheimen schuilen vaak in details. En uitdagend zijn de missies eveneens. De puzzels zijn immers niet altijd even eenvoudig op te lossen, maar toch zaten we nooit langer dan tien minuten over een probleem na te denken. Het 3D-gehalte maakt de omgeving nog geslaagder. De beste 3D-games zijn duidelijk nog steeds van de hand van Nintendo zelf afkomstig.

Humor is uiteraard ook nooit ver zoek. De bange Luigi begint soms leuk mee te zingen op de muziek die we op de achtergrond horen. En zijn Italiaans klinkende woordjes zorgen ook voor de vrolijke noot. 'Luigi's Mansion 2' is bijgevolg weer zo'n spel waar je speciaal een Nintendo 3DS voor zou aanschaffen. Dus wie hem al heeft, hoeft niet te twijfelen: Luigi heeft Mario helemaal niet nodig om één van de leukste games van het jaar op de markt te brengen.

Beeld KOS