Vrijdag 21/02/2020

Games

Literair festival Passa Porta gaat digitaal

Literaire fans testen het verhaal in virtual reality.Beeld Wouter Van Vooren

Met drie games en een VR-installatie haalt het literatuurfestival Passa Porta heel wat digitaals uit de kast. Maar betekenen die zogenaamde literaire spellen en 3D-ervaringen een meerwaarde of lees je beter een roman?

Met de komst van nieuwe media breekt literatuur steeds meer uit het boek en krijgen schrijvers meer mogelijkheden om verhalen te vertellen. De Vlaamse auteur Joost Vandecasteele werkt bijvoorbeeld samen met gamestudio Happy Volcano aan de game Winter, dat volgend jaar uitgebracht wordt. Het spel – of eigenlijk verhaal – gaat over de dood van een meisje.

“Je zit in de wereld, een seconde voor haar dood”, vertelt Vandecasteele. “Aan de hand van objecten die je in haar omgeving vindt – waar je telkens twee zinnen tekst over krijgt – kom je meer over haar leven te weten.” Jeroen Janssen van Happy Volcano vult aan: “Het is een zwaar verhaal, maar we willen het op een luchtige manier verpakken. Omdat de speler steeds andere objecten kan aanklikken, zijn er tal van manieren om het verhaal te ontdekken.”

Dat klinkt veelbelovend, maar hoe werkt dat in de praktijk? In de boekenwinkel Passa Porta krijg ik een tablet met daarop een eerste versie van het spel. Ik tik de objecten aan in wat eruitziet als de kamer van het meisje. Veel wijzer word ik niet. Zal de uiteindelijke game er zo uitzien?

“Dit is nog maar de demo”, zegt Vandecasteele. “We hebben die ontwikkeld voor de Frankfurter Buchmesse van vorig jaar (waarvoor het spel een subsidie kreeg van de Vlaamse overheid, YV). Nu zitten we al veel verder.”

Horrorspel voor kinderen

Dat kan wel zijn. Maar de demoversie legt een belangrijk gevarenpunt bloot. Happy Volcano ontwerpt simpele spelletjes voor onder andere Ketnet. Joost Vandecasteele is een schrijver van de ietwat duistere soort. Straks draait dit “zware verhaal, op een luchtige manier verteld” uiteindelijk uit op iets erg cynisch: een horrorgame voor kinderen. Maar goed, laten we de finale versie afwachten.

Het spel Puzzling Poetry biedt, zoals de naam doet vermoeden, poëzie in puzzelvorm, waarbij je de woorden van een gedicht op de juiste plaats moet zetten. Ik klik ‘De nacht’ aan van Remco Campert en versleep gedurende een paar minuten woorden naar de vakjes, maar slaag er slechts met moeite in om het gedicht te reconstrueren. Dan heb je twee opties. Eén: Je kan blijven slepen en proberen, maar dat is frustrerend. Twee: je kan valsspelen en het gedicht gewoon opzoeken, maar dat is flauw.

In huis deBuren kan je terecht voor het virtual reality-verhaal van Sara Kolster.Beeld Wouter Van Vooren

Leuke aardigheid, die snufjes. Maar mij lijken games in de eerste plaats gemaakt voor schietspelletjes of straatraces. Niet voor literatuur. Toch is het festival wat digitale vernieuwing betreft nog niet uitverteld. Ik wandel even deBuren binnen voor een VR-installatie van de Nederlandse Sara Kolster. Samen met de schrijver Jaap Robben maakte zij Tafelgeheim, een virtual-reality-ervaring over Lena, een negenjarig meisje dat samen met haar vader het verlies van haar zus probeert te verwerken.

“Ik ben toen ik vijf was ook mijn zusje verloren”, vertelt Kolster, voordat ze mij en Charlotte, de productiestagiaire van deBuren, de 3D-bril en koptelefoon opzet. “Het feit dat je met twee een verhaal beleeft, ofwel vanuit het perspectief van Lena ofwel dat van haar vader, maakt dit voor mij heel apart.”

Als vader van Lena hoor ik nu gedachten en een stem door de koptelefoon. Terwijl Lena antwoordt. Heftig, denk ik, en dan is het mijn beurt om Lena te zijn. Charlotte is aangeslagen wanneer Kolster de 3D-bril van haar hoofd haalt en weet even niet meer in welke werkelijkheid ze zit. Of wat alle literatuur hoort te doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234