Woensdag 21/08/2019

Smart City

Ligt u wel wakker van een slimme stad?

Pieter Ballon (VUB), directeur bij Imec. Beeld Bas Bogaerts

Burgemeesters pronken al te graag met hoe ‘slim’ hun stad is en bedrijven staan ongeduldig in de rij om ICT-toepassingen te ontwikkelen voor die slimme steden. Maar staan burgers wel even hard te springen voor een smart city?

In Antwerpen zal je dankzij slimme en veilige technologie even snel de geboorte-aangifte online kunnen regelen als een foto delen met al je vrienden op Facebook. “Dat zorgt niet alleen voor minder gedoe bij kersverse ouders”, weet Johan Vermant, woordvoerder de Antwerpse burgemeester Bart De Wever. “Maar ook onze ambtenaren krijgen op die manier de handen vrij om mensen die meer hulp kunnen gebruiken, beter van dienst te zijn.”

De online geboorteaangifte is een duidelijk voorbeeld van hoe technologie het leven van burgers aanzienlijk kan vereenvoudigen. Het is meteen ook een reden waarom het smart city-begrip zo populair is onder steden, bedrijven en onderzoekers.

Ook bij professor Pieter Ballon (VUB), directeur bij Imec, die vorig jaar een boek over smart cities schreef. “We veronderstellen dat een smart city nodig en nuttig is. We pushen dat constant, maar wat burgers er zelf over denken is een blinde vlek.”

Leefbare stad

Zijn Smart City Meter brengt vanaf nu jaarlijks in kaart wat inwoners precies verwachten van slimme steden en wat de bezorgdheden zijn. “Je kan die technologische evolutie in onze maatschappij niet doorduwen als je je niet bekommert om de mensen die er gebruik van maken.”

Uit het onderzoek blijkt dat bijna iedereen (78%) wel al eens van het begrip ‘smart city’ heeft gehoord, maar als je doorvraagt wat het precies is, kan maar de helft een antwoord verzinnen.

Op zich verwondert dat Karl-Filip Coenegrachts niet, hij helpt Gent slimmer maken. "Het begrip dekt ook vele ladingen." Onlangs vernieuwde Gent haar open dataportaal waardoor het nog gemakkelijker is om nieuwe mobiele- of webtoepassingen te creëren zoals de Gentse zonnekaart, waarmee je ziet of het dak van je huis geschikt is voor zonnepanelen. 

Mobiliteit op een

"Uiteindelijk is de smart city een bonte verzameling van toepassingen die het leven in de stad leefbaarder, duurzamer en veiliger maken", weet Coenegrachts. De technologische snufjes die daarbij horen zijn een middel, geen doel op zich.

Vergelijk het met onze smartphone, die gebruiken we ook niet om te pronken hoe slim we zijn, maar om te helpen in ons dagelijks leven. Snel de trein opzoeken met de NMBS-app, file vermijden met de Waze-app, een auto delen via Partago. De toepassingen zijn op zich erg nuttig. “Waar in andere landen energie een zeer prominent focusdomein vormt, is mobiliteit onbetwist de nummer 1 in Vlaanderen”, weet Ballon.

In Kopenhagen spreekt men niet over een smart-citybeleid, maar zetten ze doelen zoals een CO2-neutrale stad tegen 2020. “Eens het doel bekend is, wordt er gekeken hoe technologie daarbij kan helpen. Dat is ook een stuk duidelijker voor de inwoners van Kopenhagen”, vindt Ballon.

Geen camera's

Wie slimme stad zegt, denkt meteen data. Meer dan acht op tien van de ondervraagden maakt zich daarbij toch zorgen om zijn privacy. Maar als er een significant voordeel is, blijken mensen (63 procent) toch bereid om een deel van hun privacy op te geven. Opmerkelijk daarbij is dat gebruikers minder kwaad zien in het delen van gegevens met de gemeente dan met een privé-applicatie.

Al gaat het niet om zomaar alle gegevens. Zo zijn mensen blijkbaar wel bereid om hun locatie, verplaatsingen en transportmiddelen te ruilen voor een betere dienstverlening. “Camera’s zetten om de veiligheid te garanderen in de stad, vinden de ondervraagden dan weer een brug te ver.”

Enkele opvallende bevindingen uit de Smart City Meter

• 78% van de ondervraagden heeft al gehoord van het begrip 'smart city'.

• Slechts 45% denkt ook te weten wat het inhoudt.

• 66% van burgers gebruiken applicaties van openbare vervoersmaatschappijen.

• 88% is bezorgd om zijn privacy in een slimme stad.

• 63% is bereid om zijn gegevens te delen met de stad of gemeente.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden