Woensdag 25/05/2022

Technologie

Leer kinderen programmeren zonder computer

Katelijne Duerinck, coördinator scholen en leerkrachten Beeld RV
Katelijne Duerinck, coördinator scholen en leerkrachtenBeeld RV

Maak komaf met het gratuite gebruik van computers en iPads in de klas. Leer leerlingen eerder programmeren, zo meent marketingadviseur Katelijne Duerinck. Ze start morgen met haar academie CodeFever, waaraan honderden kinderen deelnemen.

REMY AMKREUTZ

Haar zoon wil graag hacker worden, maar al snel stuitte hij op een op het eerste zicht onoverbrugbaar probleem: hij kan niet programmeren en op school wordt er met geen woord over gerept. Zijn moeder, marketingadviseur Katelijne Duerinck, greep in. Maar in plaats van haar zoon zijn droom uit het hoofd te praten, startte ze de vzw CodeFever op. Morgen komt het tot een eerste orgelpunt en zal haar zoon met enkele honderden 7- tot 12-jarigen programmeerlessen volgen in Aalst, Brugge, Gent, Kortrijk en Zaventem.

De leerlingen gaan, afhankelijk van hun leeftijd, door het leven als 'bitwits' of 'codekraks'. Tien zaterdagen lang krijgen ze voor 240 euro de basisvaardigheden van het programmeren op hun bord, waarbij ze per klasgroep kunnen rekenen op de hulp van drie gespecialiseerde leerkrachten. Als hun enthousiasme intact blijft, kunnen de kinderen in februari doorstromen naar een volgende lessenreeks. Rond die tijd hoopt Duerinck, die opmerkt dat een derde van de aanmeldingen uit meisjes bestaat en dat er in sommige steden al wachtlijsten bestaan, haar academie uit te rollen naar Antwerpen, Hasselt, Leuven en Mechelen.

"In het Verenigd Koninkrijk krijgen alle 5- tot 18-jarigen programmeren op school", zegt Duerinck. "Hier is dat niet het geval en als we op het onderwijs moeten wachten, duurt het nog lang. Ik heb liever dat mijn zoon een uurtje programmeert op de iPad, dan dat hij er de hele dag mee zit te spelen zonder dat hij beseft wat hij doet. Onze kinderen mogen geen digitale analfabeten zijn. Vandaag is het ondenkbaar dat je bij een sollicitatie aangeeft dat je eigenlijk niet met een computer kunt werken. Over vijftien tot twintig jaar zal het even onvoorstelbaar zijn dat je moet zeggen dat je niet kunt programmeren."

Slecht onderwijs goedmaken

De gebruikers van tablets en smartphones moeten mákers worden. Duerinck beseft dat die omslag er niet van vandaag op morgen zal komen en wil de kinderen niet overdonderen. "Het moet wel aangenaam blijven. Het is ook niet de bedoeling dat zij nadien allemaal informaticus worden. Wel zullen de leerlingen de fundamenten van het programmeren, zoals leren omgaan met variabelen, kennen. Op het einde van de lessen zullen ze in staat zijn om zelf een spelletje te maken. Daarvoor leren we ze eerst enkele lessen lang analyseren en nadenken zonder dat er een computer aan te pas komt. Zomaar technologie voor hun neus zetten, helpt niet. Laptops en tablets zijn immers een middel, geen doel op zich."

Haar uitspraken liggen in het verlengde van een recent verschenen Oeso-studie. De conclusie daarvan was ophefmakend, zeker gezien de populariteit van smartboards en tablets in de klas. Zo bleek volgens de Oeso dat veelvuldig gebruik van technologie op school geen positief effect had op begrijpend lezen, wetenschap en wiskunde. Leerlingen die amper of gemiddeld de computer mochten gebruiken, haalden zelfs betere resultaten. "Technologie kan goed onderwijs versterken, maar kan slecht onderwijs nooit goedmaken", klinkt het.

Juist daarom, zo meent Duerinck, is kennis van programmeren noodzakelijk. Voor de leerkrachten, maar ook voor de leerlingen zelf. Want pas als zij de basis kennen, zullen ze in staat zijn om de computer, het smartboard of de iPad op het juiste moment te gebruiken. Duerinck wordt daarin bijgetreden door verschillende computerwetenschappers, die menen dat er een groot - maar door leken al te vaak onopgemerkt - verschil bestaat tussen leren programmeren en het introduceren van technologie in de klas.

"Mijn studenten zitten met een smartphone in het auditorium, maar ze begrijpen niet wat de software voor hen kan doen", zegt specialist onderwijstechnologie Jozef Colpaert (UAntwerpen). "Ze moeten de taal erachter en het logisch redeneren leren. De technologie zelf is slechts het sluitstuk daarvan."

Rekenmachine

Om dat te duiden, gebruikt informaticus Frank Neven (UHasselt) een simpele vergelijking. Toen de rekenmachine werd geïntroduceerd en na een tijdje op school werd geaccepteerd, zorgde dat er niet voor dat leren tellen overbodig werd. "Hetzelfde gaat op voor programmeren. Door computationeel te leren denken, zullen kinderen beter kunnen inschatten wanneer ze een computer kunnen inzetten. Als onze jongeren dat niet meekrijgen, worden ze op termijn gereduceerd tot slaafse klanten, omdat ze niet echt zullen begrijpen wat er om hen heen gebeurt. En dat terwijl we in Vlaanderen net mensen nodig hebben die zulke technologie kunnen creëren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234