Maandag 06/04/2020

Videogames

Lage lonen, weinig winst: voor het geld moeten Belgische gamemakers het alvast niet doen

Divinity: Original SinBeeld Larian

De Belgische videogamesector staat in lichte bloei: het aantal studio's dat aan een game bezig is steeg naar 72, en hun gezamenlijke omzet steeg met zo'n 6 procent naar 43 miljoen euro. Maar met een gemiddelde jaaromzet van minder dan 50.000 euro moeten ze het alvast niet doen om 'binnen' te zijn.

Videogames van Belgische makelij, zoals 'Divinity: Original Sin', 'Mayan Death Robots' en 'Guns, Gore & Cannoli', schrapen ondertussen een gezamenlijke jaaromzet van 43,67 miljoen euro bij elkaar, zo blijkt uit een economische studie van de sector door de Vlaamse koepelorganisatie Flemish Games Association (Flega): een stijging van 6,63 procent ten opzichte van de 40,89 miljoen euro die de sector in 2012 nog genereerde. Het aantal actieve gamestudio's is ook fors gestegen, naar 72 stuks: 46 Vlaamse, 23 Waalse, en 4 in het Brussels gewest.

Niet kansloos

Maar het is nog wat vroeg om over een florerende sector te spreken. Zeventig procent draait momenteel een jaaromzet van minder dan 50.000 euro. Hetzelfde geldt voor bedrijven die 'middleware' maken voor andere studio's: software om games mee te ontwikkelen. Drie van de vier Belgische bedrijven met die specialisatie hebben eveneens een omzet van 50.000 euro of minder. En zeven van de elf freelancers (zelfstandige gamedesigners, 3D-artiesten en programmeurs) die voor de studio's werken, verdient minder dan 25.000 euro per jaar. Bij drie van hen zit de omzet tussen 25.000 en 50.000 euro per jaar, één geluksvogel verdient jaarlijks meer dan 75.000 euro.

Wat helpt is een steunprogramma van het Vlaams Audiovisueel Fonds, dat 550.000 euro per jaar veil heeft voor de financiering van interessante gameprojecten. En het is niet dat jongere Belgische gamebedrijven volledig kansloos zijn: de meesten hebben de verwachting dat ze de komende jaren een stijgende omzet zullen hebben, waardoor ze mogelijk voldoende omzet zullen hebben om hun bedrijf op poten te houden voordat hun investerings- en subsidiegeld is opgebrand. "Het is een erg jonge sector", zegt David Verbruggen, projectmanager voor het rapport bij Flega. "Een derde van de gamebedrijven begon pas een jaar geleden."

Mayan Death RobotsBeeld Sileni Studios
Guns, Gore & CannoliBeeld Crazy Monkey Studios

Te klein om te falen

Op dit moment is er maar één echte uitzondering: de Gentse studio Larian breidde bijvoorbeeld, dankzij het succes van zijn recentste game 'Divinity: Original Sin', uit tot een wereldwijd opererend gamebedrijf, met een zakencijfer dat het merendeel van de volledige sectoromzet vertegenwoordigt en satellietkantoren in het Canadese Québec City en het Russische Sint-Petersburg.

Maar Larian is ondertussen al zo'n twintig jaar bezig, en verkaste onlangs ook zijn financiële hoofdzetel naar Ierland om zijn loonkosten te drukken. Bij Digital Arts and Entertainment uit Kortrijk, de belangrijkste Belgische opleiding in videogamedesign, verhuist zo'n 25 procent van de inmiddels al 770 afgestudeerden - de besten, zo wordt gefluisterd - naar studio's in het buitenland. En nog geen twee jaar geleden ging het beloftevolle Belgische gamebedrijf GriN failliet omdat diens game 'Woolfe' commercieel flopte.

"Belgische gamebedrijven hebben een draagvlak nodig om projecten te durven lanceren met een commercieel risico", zegt Verbruggen. "Er is te weinig ruimte om durf te hebben. Het gamefonds heeft te weinig geld, en er zijn te weinig overheidsincentives, om een gamesector te hebben die competitief is met die in andere Europese landen. In Finland, bijvoorbeeld, zijn bedrijven als Supercell en Rovio ook heel eenvoudig begonnen. Maar ze hadden meer hulp, zowel van hun overheid als door het investeringsklimaat."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234