Zaterdag 20/07/2019

Interview

Laat Mobile Vikings de woelige wateren achter zich? ‘De uitdager van de grote telecomoperatoren is helemaal terug’

Bart De Groote is sinds begin dit jaar CEO van Unleashed, met telecomoperator Mobile Vikings als belangrijkste uithangbord. Beeld Tim Dirven

Onbeperkt mobiel surfen, sms’en en bellen voor 29 euro. Met dat aanbod wil Mobile Vikings zich opnieuw op de kaart zetten als de Robin Hood van de telecomsector. ‘Mobiel surfen in België gebeurt nog steeds met de rem op. Wij halen de voet eraf’, zegt CEO Bart De Groote.

“Vanzelfsprekend.” Bart De Groote kijkt verrast wanneer we hem aan het eind van ons gesprek vragen of hij zelf een Mobile Viking is. “Ik was meestal een van de eersten die het wist wanneer er een storing op ons netwerk was.” De Groote is sinds januari CEO van Unleashed. Die dochteronderneming van DPG Media (waar De Morgen deel van uitmaakt) vormt de telecomtak van het mediabedrijf. Hij heeft net uit de doeken gedaan hoe Mobile Vikings zichzelf opnieuw op de kaart wil zetten als uitdager van de telecommarkt. “Want dat was”, zo geeft De Groote toe, “ het laatste jaar een moeilijk verhaal geworden.” 

Mobile Vikings stond jarenlang bekend als een uniek succes in telecomland. Hun missie: een vrij internet garanderen door als allereerste specifieke tarieven voor mobiel internet aan te bieden. Dankzij de scherpe prijzen in combinatie met een spitsvondige strategie op sociale media, een jonge, enthousiaste Mobile Viking community en een klantendienst die zijn klanten als mensen en niet als nummers behandelde, groeide het telecombedrijf uit tot de Robin Hood van de Belgische telecommarkt. Het bedrijf uit Hasselt maakte er een sport van om zijn veel grotere concurrenten te feliciteren wanneer ook zij eindelijk een aanbod in de markt zetten dat focuste op mobiele data.

Toen Telenet in 2015 Base kocht, waar Mobile Vikings een deal mee had, besloot de mededingingsautoriteit dat er een overnemer moest komen om concurrentie te verzekeren. Medialaan, nu DPG Media, zag zijn kans schoon om voordeel te doen met de uitdager op de markt. Zo kocht het mediabedrijf niet alleen een jonge doelgroep die het veel moeilijker kon bereiken via traditionele televisie. Het was in 2015 al duidelijk dat consumentendata van telecomspelers een lucratieve aanvulling kon vormen op klik- en kijkgegevens. Hoe meer je weet over klanten, hoe beter je advertenties kan personaliseren, hoe meer euro’s adverteerders bereid zijn te spenderen.

Theorie vs. praktijk

In theorie leek dat vanzelfsprekend, in praktijk iets minder. “Voor steeds meer mensen is mobiel internet net zoals water dat uit de kraan komt en elektriciteit dat uit de muur komt: vanzelfsprekend. Dat impliceert dat consumenten minder geïnteresseerd zijn in prepaidkaarten, waarmee Mobile Vikings destijds is groot geworden, en opschuiven naar abonnementen”, schetst De Groote, die twaalf jaar lang voor Mobistar werkte. En wie abonnementen wil verkopen, moet meer kunnen dan enkel simkaarten verkopen.

“Om Mobile Vikings future proof te maken, dienden zich drie grote veranderingen aan”, zegt De Groote. Mobile Vikings zocht een externe partner om klantenbestanden bij te houden. Om een volwaardige full mobile virtual network operator te worden, ging het op zoek naar een partner die gespecialiseerd was in netwerkbeheer. En ten slotte moesten alle Mobile Viking klanten een nieuwe simkaart krijgen om over te schakelen van het Base-netwerk naar het Orange netwerk. “Die drie migraties hebben voor incidenten gezorgd waar onze klanten last van hebben gehad.”

De eens zo gelauwerde klantendienst werd overstelpt met klachten. De rechtstreekse telefoonlijn naar de klantendienst werd afgesloten (ondertussen is die weer geopend) en werknemers van het eerste uur verontschuldigden zich in filmpjes op Facebook dat ze niet langer trots konden zijn op het feit dat ze deel uitmaakten van de helpdesk van Mobile Vikings. Wie de Facebook- en blogberichten van Mobile Vikings erop naleest, merkt dat elke vezel van het bedrijf snakt naar positief nieuws. En dat is er nu. Het telecombedrijf manoeuvreert zich opnieuw in de positie waar het zich op zijn best voelt: als luis in de pels van de grote jongens. 

Kwart goedkoper

Want die grotere spelers houden de prijzen voor internet artificieel hoog. “De consument in België betaalt te veel voor telecom”, zegt De Groote. Hij citeert de rapporten van telecomregulator BIPT om zijn boodschap kracht bij te zetten. De vraag naar meer data wordt in België al jaren artificieel afgeremd door de hoge abonnementstarieven in de Belgische markt. Waar de prijs voor mobiele telefonie in België in vijf jaar tijd met 16 procent daalde, zakte die in Nederland met 45 procent. Gevolg: we surfen mobiel nog altijd met de rem op omdat we weten dat er een prijskaartje aan hangt.

“We lanceren een abonnement voor 29 euro waarmee je onbeperkt kan bellen, sms’en en mobiel surfen. Dat is een kwart goedkoper dan de concurrentie.” En dat is volgens de CEO nog maar het begin van Mobile Vikings 2.0. “We willen de status quo in de Belgische markt door elkaar schudden”, klinkt De Groote strijdvaardig. 

Bart De Groote voelt zich na alle problemen weer een trotse Mobile Viking. Beeld Tim Dirven

“De Belgische consument is de voorbije jaren gebombardeerd met pakketten waar telefonie, internet en content aan een hoge prijs aangeboden werden. Dat heeft gewerkt voor de grote spelers, maar er ontstaat een tegenbeweging.” Mensen willen volgens De Groote zelf beslissen hoeveel ze willen betalen voor mobiel internet en of daar al dan niet een abonnement bij Netflix of VTM Go bij kan. “Mensen betalen in die pakketten voor zaken die ze niet gebruiken. Daar kunnen wij als Mobile Vikings een antwoord op bieden zonder in ons eigen vel te snijden.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden