Woensdag 15/07/2020

Review

Laat het doek niet te snel vallen over 'Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call'

Beeld Square Enix

Een 'Guitar Hero'-achtig ritmespelletje met muziek en personages uit de 'Final Fantasy'-reeks? 'Theathrythm Final Fantasy: Curtain Call' is even erg als het klinkt. Behalve wanneer je een fan van de serie bent: in dat geval mag je je verwachten aan een impactvolle zijstap voor de franchise.

Er valt bitter weinig te vertellen over 'Theathrythm Final Fantasy: Curtain Call', een tweede (de eerste game uit 2012, zonder de ondertitel, is misschien aan je aandacht ontsnapt) ritmespelletje gebaseerd op Square Enix' immens populaire 'Final Fantasy'-gamereeks op de 3DS. Die 'Final Fantasy'-franchise staat bol van de dromerige muziekjes, de meeste gecomponeerd door huisartiest Nobuo Uematsu, en dat riep volgens de makers wellicht om een eigen muziekspelletje. In 'Theathrythm Final Fantasy: Curtain Call' zitten liefst tweehonderd van die deuntjes verzameld, en het moet gezegd: heel wat van de (overigens onmiddellijk ontsluitbare) nummers doen wel een belletje rinkelen wanneer je - hoe sporadisch ook - al eens een 'Final Fantasy'-game in je console hebt gefloept. Uiteraard gaan er méér bellen rinkelen wanneer je een ritmegame speelt met bekende radiodeuntjes: wanneer je geen absolute Final Fantasy-fan bent, heb je bitter weinig aan 'Curtain Call'.

Beeld Square Enix

Maar laat ons er, gemakshalve, eventjes van uitgaan dat je wèl zo'n 'Final Fantasy'-adept bent: is 'Curtain Call' dan een must? De gameplay, met noten die op het juiste moment moeten worden aangeslagen met het aanraakschermpje van de 3DS of een combinatie van de knoppen en de duimstick, is op zich niet zo moeilijk (tenzij je de hoogste van drie moeilijkheidsgraden kiest), maar er zit meer in 'Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call' dan alleen maar de mechanische gameplay. Er zit een solide en zelfs vrij complex score-, combo- en bonussysteem in het spel, dat je ertoe aanzet om de game tactischer te spelen en betere punten te grijpen. Bovendien zijn de roots van de reeks niet vergeten: door de juiste noot te raken versla je vijanden, en je acties hebben vaak dezelfde impact als in de rpg-gevechten waarvoor de reeks zo bekend is geworden. Bovendien moet je - òòk al op z'n Final Fantasy's - met een 'party' van vier personages spelen.

Het is al te makkelijk om een game als 'Theathrythm Final Fantasy: Curtain Call' op voorhand af te doen als een sof, gewoon omdat het zich uitsluitend richt op een zeer specifieke groep gamers. Die laatste, fans van de inmiddels veertien genummerde delen tellende en door miljoenen gamers gespeelde 'Final Fantasy'-reeks, is om te beginnen niet klein, en die niche krijgt met deze game een spel waarin solide ritmegameplay centraal staat. Dat je minstens een beetje 'Final Fantasy'-zot moet zijn om de game ten volle te appreciëren, is het enige échte bezwaar dat we ertegen kunnen hebben.

'Theatrhythm Final Fantasy: Curtain Call' verscheen alleen voor Nintendo 3DS.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234