Dinsdag 02/06/2020

Vraag van de week

Kun je je eigen ­immuunsysteem boosten?

Beeld Tim Coppens

Een mondmasker beschermt ons amper tegen coronabesmetting. Maar er zouden ook manieren zijn om ons lijf van bínnenuit te beveiligen door ons immuun­systeem te versterken, zoals de Buteyko-methode.

Door te ademen via onze neus, en niet onze mond, zouden er minder virussen onze mond binnenkomen en zich minder makkelijk in onze longen nestelen. Het klinkt belachelijk eenvoudig, té eenvoudig.

“Ik ben zelf even de biologisch-medische achtergrond van de Buteyko-methode moeten gaan opzoeken”, zegt VUB-professor en huisarts Dirk Devroey. “Het is een ademhalingstechniek waarbij je rustiger en bewuster leert ademen. Dat is van groot belang voor mensen met hyperventilatie, angststoornissen of slapeloosheid. In deze tijden is dus iederéén wel gebaat met Buteyko. Maar om nu te zeggen dat we minder risico lopen om besmet te raken? Dat is een beetje lachwekkend. Dan kun je ook zeggen: stop gewoon met ademen. (lacht)

“Trouwens, zodra dat virus in je neus- of mondslijmvlies zit, zelfs al is het een heel kleine hoeveelheid, vindt het sowieso de weg naar de longen.”

Gelukkig zijn er ook immuniteit bevorderende trucjes die wél werken. Devroey: “Een goede nachtrust zorgt ervoor dat ons immuunsysteem in topconditie is. Je lichaam onthoudt ziekteverwekkers die het eerder ontmoette en herkent ook makkelijker nieuwe virussen of bacteriën.

“Zorg ook elke dag voor matige lichaamsbeweging. Door je lichaam te laten werken, zullen de witte bloedcellen je immuunsysteem versterken. Een uurtje stevig wandelen is beter dan drie uur joggen. Extreme lichaamsinspanning zet je weerstand net onder druk.”

Superfoods

Een derde belangrijke pijler is voeding. “Superfoods bestaan niet. Die zijn uitgevonden door mensen die boeken willen verkopen. Als je gevarieerd eet, krijg je alles binnen en hoef je niet te sjieken op goji­bessen. Vermijd bewerkt voedsel en geraffineerde suikers zoals diepvriespizza of boterkoeken. Kies voor pure, natuurlijke voedingsmiddelen en bespaar op dure voedingssupplementen zoals vitamines en mineralen.”

Of ga voor het aloude trucje van grootmoeder en drink hete kippensoep. “Als we koorts hebben, gaat ons lijf onze lichaamstemperatuur verhogen om beter te kunnen vechten tegen het virus. Pak dus niet meteen koortswerende middelen, maar kruip onder een warm dekentje, neem een warm bad of drink een kom warme soep. Elke soep is goed, zolang ze maar dampend heet is.”

De zon is een belangrijke bron van vitamine D en zou goed zijn voor onze afweer. “We weten dat mensen met een laag vitamine D-gehalte meer kans hebben op allerlei aandoeningen, van botontkalking tot diabetes, maar ook verkoudheden. Vaak is een vitamine D-gebrek te wijten aan te weinig beweging en onvoldoende gevarieerd eten. Dat los je niet op met een vitaminekuur of een stevige zonsessie. Maar zonneschijn zal er wel voor zorgen dat we blijer gezind zijn, minder stress ervaren en meer buitenkomen.”

Of een koude douche goed is voor de afweer? Devroey: “Een koude douche gaat geen enkele infectie te lijf. Doe het alleszins niet als je je al wat zwakjes voelt. Wel bewezen: rokers zijn gevoeliger voor virale infecties en lopen dus ook meer kans getroffen te worden door Covid-19.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234