Maandag 23/09/2019

5 vragen

Kopzorgen voor Facebook

Beeld REUTERS

De FOD Economie maakt brandhout van de gebruiksvoorwaarden van Facebook, Google+, Instagram en Twitter. Dat kan verstrekkende gevolgen hebben. Wat moeten we weten over dit opvallende advies?

1. Wat zegt de commissie precies?

Veel gebruiksvoorwaarden die Facebook, Twitter, Instagram en Google+ aan hun gebruikers voorschotelen, zijn in strijd met de wet. Zo zijn ze vaak niet opgesteld in de moedertaal van de gebruikers, druisen ze in tegen de privacywetgeving, geven ze niet duidelijk aan dat ze het gebruik van persoonsgegevens en auteursrechtelijke gegevens als tegenprestatie vragen aan de gebruiker en maken ze niet duidelijk aan wie ze de gegevens doorspelen en met welk doeleinde. In het advies doet de commissie ook een rist aanbevelingen, zodat de organisaties hun verplichtingen kunnen nakomen.

De commissie Onrechtmatige Bedingen maakt deel uit van de Federale Overheidsdienst Economie en bestaat uit twee rechters, academici en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties en sectorfederaties.

Beeld anp

2. Wat zijn de gevolgen voor de sociaalnetwerksites?

Dat hangt af van de reactie van de minister van Economie en van de consumentenorganisaties, die op basis van dit advies kunnen beslissen om een klacht in te dienen. Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) laat weten dat het aannemelijk is dat er een klacht zal volgen. "In Frankrijk is er een soortgelijk advies gekomen", zegt Paul Cambie, secretaris van de commissie Onrechtmatige Bedingen. "En in een Duitse deelstaat heeft Facebook al bepaalde voorwaarden aangepast na een gelijksoortige beslissing. Ik ben benieuwd wat de uitkomst zal worden."

Op basis van het advies bekijkt de Belgische Privacycommissie of ze een nieuwe rechtszaak tegen Facebook start. Dat zal gebeuren in overleg met de andere privacywaakhonden in Europa. Consumentenorganisatie Test-Aankoop bekijkt momenteel of het een rechtszaak kan beginnen tegen Facebook. Van de betrokken internetbedrijven was gisteren enkel Google bereikbaar. "We hebben het rapport nog niet ingekeken, maar we maken ons sterk dat we voldoende transparant zijn in ons privacybeleid."

Minister van Economie Kris Peeters laat weten dat het aannemelijk is dat een klacht zal volgen. Beeld BELGA
Beeld EPA

3. Moeten ook andere bedrijven bang zijn?

In het onderzoek zijn vier websites bekeken die in ons land populair zijn: Facebook, Google+, Twitter en Instagram. Soortgelijke sites als Amazon, MySpace of YouTube werden niet bekeken, maar hebben mogelijk wel soortgelijke gebruiksvoorwaarden. Die kunnen evengoed onderzocht worden. LinkedIn valt buiten het onderzoek, omdat de gebruikers daar om professionele redenen aanwezig zijn. Daardoor is de relatie tussen bedrijf en gebruiker fundamenteel anders, vindt de commissie.

4. Wat verandert er voor de gebruiker?

Normaal gezien niet veel. Als er een klacht volgt die Facebook en co. ertoe dwingt zich aan te passen, betekent dat dat consumenten in de eerste plaats beter beschermd zullen zijn. Al kan het volgens Paul Cambie nog vergaander gevolgen hebben. "In principe zou het ertoe kunnen leiden dat de sites moeten betalen voor de waardevolle, commercieel interessante gegevens die consumenten hun verstrekken en daardoor uit noodzaak betalend worden. Vraag is of mensen dat wel willen. Maar dat is vooruitlopen op de zaken. Ik heb geen glazen bol."

5. Waarom deed de commissie Onrechtmatige Bedingen nu pas onderzoek naar sociaalnetwerksites?

Het onderzoek gebeurde op vraag van consumentenorganisaties in ons land, die vertegenwoordigd zijn in de commissie. Zij wilden weten in hoeverre de sociaalnetwerksites de rechten van de gebruiker respecteren. De commissie maakte gebruik van het onderzoek dat ICRI/CIR van de KU Leuven uitvoerde in opdracht van de Privacycommissie. Naar aanleiding van dat onderzoek startte de Privacycommissie vorig jaar een rechtszaak tegen Facebook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234