YouTube
Kinderen zijn koning van de kijkcijfers op YouTube
Het aantal video’s dat wekelijks op YouTube verschijnt is niet te vatten. Laat staan dat we kunnen weten wat er in al die video’s te zien is. Onderzoekscentrum Pew Research Center dook in de data van één week YouTube kijken. De meest opvallende vaststelling: kinderen heersen.
Bent u vergeten hoe u het stuur van uw wagen in hoogte moet verzetten, dan is YouTube een betere hulp dan de handleiding in het handschoenkastje. Bent u een fan van nieuwssatire? Dan bekijkt u zeker en vast de sketches van Saturday Night Live op het streamingplatform. Ondertussen is dochterlief misschien naar een video van haar favoriete Fortnite-gamer aan het kijken en komt zoonlief tot rust met een ASMR-video. U weet wel, zo’n video waar mensen in een micro fluisteren of op de meest bizarre voorwerpen tikken of wrijven om kijkers te helpen relaxen.
Om maar te zeggen: de keuze op YouTube is eindeloos. Het Amerikaans onderzoeksbureau Pew Research Center wilde weten waar YouTube-gebruikers voor kiezen. Daarvoor analyseerde het elke video die in de eerste week van 2019 gepubliceerd werd. Of beter: elke video van de 43.770 populairste kanalen op het platform, die elk minstens 250.000 abonnees hebben. In die eerste zeven dagen van dit jaar publiceerden die kanalen niet minder dan 48.486 uren aan video’s.
Om dat bevattelijk te maken: u moet meer dan zestien jaar elke dag minstens acht uur per dag naar YouTube kijken om dat allemaal gezien te krijgen.
Piramidestructuur
Het eerste wat opvalt uit het onderzoek van Pew Research Center is de piramidestructuur binnen de streamingdienst. Zo blijkt dat 70 procent van alle video’s door 10 procent van de populaire kanalen opgeladen werd. Daaruit volgt ook dat die kleine groep kanalen met 79 procent van de views gaat lopen op YouTube. Maar waar gingen die uren aan video’s dan precies over? Het onderzoekscentrum schakelde een legertje mensen in via Mechanical Turk, een crowdsourcingmarkt voor goedkope digitale arbeid, om meer dan 37.000 Engelstalige video’s te bekijken en te labelen. Dat staat gelijk met 17 procent van alle geüploade video’s in die periode.
Uit die analyse blijkt dat slechts 4 procent van de video’s bedoeld was voor kinderen onder de dertien jaar. Het valt wel op dat net die video’s gemiddeld genomen langer zijn, meer bekeken worden en op kanalen gedeeld worden die meer volgers hebben dan kanalen die zich op een ouder, algemeen doelpubliek richten. Zo blijkt dat video’s die op kinderen mikken gemiddeld 153.227 keer bekeken werden, voor andere video’s ligt dat gemiddelde op 99.713 views. Kanalen over speelgoed, tekenfilms of videospelletjes die zich richten op kinderen hebben gemiddeld ook meer abonnees dan andere kanalen: 1,9 miljoen tegenover 1,2 miljoen.
Mini-Hulk
De populairste video die mikt op een jong kijkerspubliek is ‘SUPERHERO BABIES MAKE A GINGERBREAD HOUSE SUPERHERO BABIES PLAY DOH CARTOONS FOR KIDS’. Die zestien minuten durende aflevering van een mini-Hulk en mini-Spiderman, geboetseerd uit klei, werd bijna 14 miljoen keer bekeken. Zo’n absurde titel is trouwens niet toevallig gekozen. Zo worden de cartoons snel opgepikt door het algoritme van YouTube, waardoor ze sneller in de aangeraden video’s verschijnen.
Niet alleen video’s voor kinderen, maar ook video’s met kinderen doen het uitzonderlijk goed op YouTube. Zo vonden de onderzoekers in alle data dat in 2 procent van alle video’s kinderen onder de dertien jaar figureerden. Video’s met jonge kinderen worden drie keer meer bekeken dan andere video’s.
Kindonvriendelijk
En dat hebben YouTubers ook door, weet technologiewebsite The Verge. Het verwijst daarvoor onder andere naar het kanaal van The Ace Family, waarin Austin, Catherine en de baby Elle een wekelijkse inkijk geven in hun leven. Ook andere vloggers, die normaal niets met kinderen hebben, proberen regelmatig schattige kleuters in hun video’s te krijgen. Zo nodigde Jake Paul, die vooral bekend staat om zijn stunts, de familie Trav en Cor uit, zodat hij video’s kon maken met de vierjarige Tydus.
YouTube zelf zit verveeld met dat soort verhalen. Het kreeg de voorbije twee jaar heel wat kritiek omdat het een kindonvriendelijke omgeving zou bieden. Het algoritme verwees kinderen in geen tijd door naar gekopieerde, kwalitatief slechte video’s van populaire figuren zoals Paw Patrol en Musti. De makers hoopten op die manier zoveel mogelijk inkomsten te genereren. Daarnaast raakte bekend hoe pedofielen met elkaar in contact kwamen in de commentaarsectie onder video’s waarin jonge kinderen te zien waren.
Het platform reageerde op die situatie en nam verschillende maatregelen. Zo verwijderde YouTube heel wat commentaarsecties onder video’s met kinderen. Tot grote ergernis van een aantal YouTube-sterren, trouwens. Minder commentaren betekent voor hen minder engagement en uiteindelijk minder inkomsten.
How-to
Welke regels YouTube precies hanteert om commentaarsecties te sluiten, is niet duidelijk. Zo interviewde De Morgen enkele maanden geleden de 11-jarige ASMR-ster Nanou Philips. Tot op vandaag kan iedereen op haar video’s reageren. Daarnaast introduceerde YouTube zijn Kids-platform, een alternatief voor het grote YouTube voor kinderen onder de dertien jaar.
In een reactie bij The Verge over de studie van Pew Research Center, liet YouTube weten dat het noch op de inhoud, noch op de methodologie kon ingaan. Het voegde eraan toe dat de populairste video’s meestal in comedy, sport en ‘how to’-producties zijn.