Zondag 20/10/2019

Technologie

Kan Slack de e-mail doen vergeten?

Beeld AFP

De zakelijke chat-app Slack heeft zopas een succesvolle beursgang gemaakt. Net zoals MSN Messenger, MySpace, Facebook, WhatsApp en Snapchat (tevergeefs) probeerden, wil Slack de e-mail doen vergeten. Lukt het deze keer wel? ‘Slack moet vooral zorgen dat het niet de nieuwe e-mail wórdt.’

Dit artikel werd mogelijk gemaakt dankzij Slack. Bij De Morgen speelt de zakelijke chat-app, die zich in de eerste plaats richt op communicatie binnen bedrijven, een belangrijke rol om verhalen via website, app en krant tot bij u, de lezer, te krijgen. Het platform, dat het levenslicht zag in 2009, is aan een grote veroveringstocht bezig die gisteren resulteerde in een succesvol debuut op de beurs. Ook al maakte het bedrijf in 2018 nog een verlies van 139 miljoen dollar (of 125 miljoen euro), Slack opende donderdag aan Wall Street met een koers van 38,50 dollar. Dat is bijna 50 procent hoger dan de richtprijs van 26 dollar.

Een deel van de verklaring voor dat succes: Slack, kort voor ‘Searchable Log of All Conversation and Knowledge’, is ontstaan uit de frustratie over e-mail. In verschillende media klonk al snel: niet WhatsApp of Facebook, maar Slack zal e-mail de doodsteek geven.

De laatste keer dat iemand de e-mail nog een goede uitvinding vond, dateert dan ook van 1998, toen Tom Hanks en Meg Ryan een mailboxromance acteerden in de film You’ve Got MailMaar voor de rest is die digitale brievenbus vooral noodzakelijk kwaad. Privé is het een verzameling van onvindbare kortingscodes, spam en rekeningen. Op het werk staat een mailbox garant voor eindeloze conversaties waar 95 procent van de mensen die in cc staan niets mee te maken hebben.

Meg Stuart als Kathleen Kelly in 'You've Got Mail'. Tegenwoordig bekijken we e-mail niet meer zo romantisch als deze film uit 1998. Beeld RV

Bureaumopjes

De oprichters van Slack kloppen zichzelf graag op de borst dat versnipperde, ontoegankelijke informatie, die verstopt zit in onze mailboxen, eindelijk op een vlotte en intuïtieve manier verpakt wordt. ‘Be less busy’, zo klonk de allereerste baseline van de app.

Alsof uw werk met Slack vanzelf zou wegsmelten als sneeuw voor de zon. Enkel al omdat er op Slack voor elk project, en zelfs voor bureaumopjes, een apart kanaal aangemaakt kan worden. Check wel eerst of dat kanaal op ‘privé’ staat vooraleer u de baas een inconsequente zak noemt. Ondertussen werd de leuze trouwens al wat genuanceerd. Slack trok naar de beurs met de boodschap ‘Your work is our work’.

Marc Buelens, emeritus professor aan de Vlerick Business School en zelf een Slack-gebruiker, vindt dat we die frustratie over e-mail vooral aan onszelf te danken hebben. “In theorie was de e-mail het eerste communicatiemiddel dat zich losmaakte van tijd en ruimte. Dat zou voor rust zorgen, want iedereen kon op eigen tempo berichten beantwoorden.” In de praktijk liep het helemaal uit de hand. “De grootste historische fout is dat e-mail helemaal gratis is”, vindt Buelens. Niemand moet de afweging maken of een e-mail de moeite waard is, en bovendien is de investering voor spammers die in 10 miljoen mails om 50 dollar smeken miniem.

“Slack is een uitstekende interne communicatietool”, zegt Tim Christiaens van Time Management Company, dat bedrijf helpt organisaties in binnen- en buitenland efficiënter werken. “Het leent zich tot korte berichten en een duidelijke structuur, en je kan er heel gemakkelijk zaken in terugvinden.” Maar ook hij gelooft niet dat Slack de e-mail op korte termijn zal doen vergeten.

Traders houden de beursgang van Slack in de gaten in de New York Stock Exchange. Beeld REUTERS

Compleet gek

Meer zelfs, Slack zal moeten opletten dat het niet in dezelfde val loopt als e-mail. “Ik kom iedere dag in bedrijven waar ik mensen moet overtuigen dat 80 keer de mailbox openen geen zin heeft.” Slack kan volgens Christiaens enkel een meerwaarde hebben als er op een doordachte manier mee wordt omgegaan. Lees: het mag geen extra afleiding worden. Hij zet alle notificaties af. “Anders word je compleet gek.”

Christiaens is dan ook benieuwd hoe de chat-app na de beursgang zal evolueren. “Vandaag vind ik in Slack zelf weinig functies terug die ervoor moeten zorgen dat ik de app zo weinig mogelijk gebruik.” Een pijnpunt waar elke softwarebouwer mee worstelt: de gebruiksfrequentie is net een belangrijke parameter om succes te meten. “Nu Slack een publiek bedrijf is, zal het zijn betalende versie nog meer pushen. Wie weet verwerkt het daar wel zulke opties in.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234