Dinsdag 20/08/2019

Technologie Horeca

Kan een bestelapp de ober vervangen?

Moeten obers binnenkort enkel de bestellingen naar de tafels brengen? Beeld Getty Images

‘Pintje?’ Je moet tegenwoordig geen ober meer wenken om een bestelling op te nemen. Het kan vliegensvlug met een app. In Amsterdam is het al een trend en ook in België krijgen digitale bedieners voet aan grond. Een vloek of zegen voor het horecapersoneel? 

De pioniersrol is onder meer voor een kinderboerderij in West-Vlaanderen. Bezoekers van Hoeve Paepehof in Adinkerke, die na het bezoek ook iets willen drinken in het eetcafé, moeten niet meer een teken geven aan een ober, maar tikken hun bestelling even in op hun smartphone. Via een app wordt hun bestelling dan afgehandeld. 

“Een superhandige tool”, zegt uitbater Andy Vandenbon. “De klanten moeten niet zo lang wachten en ze krijgen een sms als ze hun drank kunnen komen ophalen. Ze betalen ook meteen. Als we toeristen over de vloer krijgen, zijn ze nieuwsgierig naar hoe het systeem werkt.”

Butler 

In Nederland, zeker in de hoofdstad Amsterdam, is de praktijk al langer ingeburgerd. Op steeds meer tafeltjes van Amsterdamse bars of restaurants vinden stamgasten een kaartje of een sticker met een QR-code, zo stelt de stadskrant Het Parool vast. Klanten scannen de code, openen een menukaart en kiezen er dan enkele verfrissingen uit. Een ober ziet de bestelling op een scherm verschijnen en komt ze brengen. Betalen kan via kanalen als iDeal of Payconiq. 

Een van de apps die in Nederland furore maken, heet Jamezz. Op het terras van cafés, maar ook in hotels of het voetbalstadion van ADO Den Haag, kun je de virtuele butler van Jamezz sommeren om een paar drankjes te bestellen. “In België zijn er al een tiental zaken die gebruik maken van onze app”, zegt mede-oprichter Alex van der Werf. “Dus het wordt ook opgepikt door de Belgische markt.” 

Beeld DM

Voordelen voor de bediening laten zich raden: uit het bestelproces wordt een hele stap overgeslagen. De ober moet niet meer naar een tafel lopen om te noteren wat de klanten willen en terugrennen naar de bar. Hij moet alleen nog de drankjes of versnaperingen op tafel zetten. In het geval van het Paepehof kunnen de klanten ook dat voor hun rekening nemen. Maar zijn er op lange termijn geen gevolgen? Moeten de obers niet voor hun job vrezen?

“Eigenlijk kun je vooral druk wegnemen van het personeel”, zegt Van der Werf. “Vooral bij grote horecazaken merken we dat er interesse is in ons product. Zeker daar moet het personeel soms op piekmomenten veel meer werk kunnen opvangen.”

De app-bouwers zweren er ook bij dat de app door het gemak voor meer bestellingen zorgt, waardoor obers hun werk zeker zouden behouden. Al lijkt het erop dat kleinere zaken, waar persoonlijk contact nog hoog in het vaandel wordt gedragen, minder toehappen. 

Horeca Vlaanderen vindt het nog te vroeg om iets concreets te zeggen over het gebruik van de apps. De Nederlandse tegenhanger FNV Horeca ziet in de groeiende vraag naar digitale obers geen gevaar. “Door het enorme personeelstekort in de horeca leiden de bestelapps niet tot verdringing”, zegt Edwin Vlek in Het Parool. “Het is een technisch hulpmiddel dat juist helpt bij het verlagen van de werkdruk. En doordat er via een app meer bestellingen kunnen worden verwerkt bij onderbezetting, zijn er meer handen nodig aan de bar.” 

Jobstudenten

Voorstanders geven ook aan dat de apps vlot meerdere talen spreken of de eerdere keuzes van de klant kunnen onthouden. Ook in Adinkerke klinkt het dat de app zeer handig is als een onverwachte toestroom aan stamgasten voor moeilijkheden zorgt. Momenten waarop het algemene personeelstekort in de horeca zich laat voelen. 

“Bij slecht weer hebben we geen volk en bij mooi weer kunnen we niet volgen”, zegt Vandenbon. “Wij werken met jobstudenten, maar het is soms moeilijk om in te schatten hoeveel personeel we nodig hebben. Of om genoeg mensen te vinden. En op het laatste moment kan je niet zomaar iemand uit je zak toveren. Dankzij de app lossen we dat op.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden