Maandag 14/10/2019

Review

'Just Dance 2015' blijft in de 'groove'

Beeld Ubisoft

Een selectie bijdetijdse dansnummers, strakke 'moves', de juiste cues op het juiste moment: terwijl andere dansgames allang hun roes aan het uitslapen zijn, huppelt Ubisofts 'Just Dance 2015' rustig verder over de dansvloer.

Dat Ubisoft onverdroten zijn 'Just Dance'-serie verderzet, mag je niet verbazen als je de verkoopscijfers van de aflevering van vorig jaar ziet: liefst 5 miljoen exemplaren schoven wereldwijd over de toonbank van 'Just Dance 2014', een game waarover iedereen zich afvroeg waarom het in 's hemelsnaam nog op de markt kwam. Wel, er is duidelijk nog een publiek voor dansgames, als ze tenminste een beetje goed gemaakt zijn, en dat wordt duidelijk nog eens bevestigd door 'Just Dance 2015', de aflevering van dit jaar. Niet dat de aflevering van dit jaar zo vernieuwend is of breekt met het verleden, want eigenlijk is er - op een veranderde tracklist en een nieuwe gameplayfeature na - weinig nieuws onder de zon. Maar ze bevestigt dat 'Just Dance' de formule, die werd geïntroduceerd bij de komst van zwaaiconsoles als de Wii en de Xbox 360 toen de Kinectcontroller in de winkelrekken landde, tot in de kleinste details heeft geperfectioneerd.

Beeld Ubisoft

Van de kleurrijke silhouetten in de vormgeving, die tot op zekere hoogte toelaat dat er elementen uit de visuele stijl van de gekozen muziekacts in het spelletje verschijnen, tot de ritmiek in de gameplay: er zaten al weinig valse noten in de recentste uitvoeringen van de 'Just Dance'-reeks, en daar wordt dus ook 'Just Dance 2015' niet door geplaagd. De gevraagde 'moves' komen, volgens de elfjarige dochter van ondergetekende die als assistente optrad voor deze review en ook 'Just Dance 2014' en voorgangers heeft gespeeld, meer uit de videoclips van de nummers in kwestie, en de visuele 'cues' die je krijgt zijn bijzonder helder, ook wanneer je er als leek gewoon een potje na-apen van wilt maken. Aan de rechterzijde van het scherm komen de volgende bewegingen er, 'Tetris'-gewijs, alvast al aan, zodat je ook zonder de zin of het talent om het boeltje ritmisch aan te pakken nog wel het einde van het nummer haalt.

Beeld Ubisoft

Er zitten een paar kleine nieuwigheden in 'Just Dance 2015', waaronder de 'community mix', een selectie danspasjes van spelers die het aandurven om zichzelf op te nemen met de camera van hun console, en door de makers van de game bij elkaar worden geklutst tot één videogame. Dat is uiteraard slechts een puur cosmetische feature, wat je niet kunt zeggen over de 'Challenger Mode', een gameplaymodus waarin je het tegen de online 'ghost' van een kennis of een topspeler van 'Just Dance' kunt opnemen. Maar de grote ster in 'Just Dance 2015' blijft de eclectisch gekozen tracklist, met nummers als "Happy" van Pharrell Williams, "Papaoutai" van Stromae, "The Fox (What Does the Fox Say?)" van Ylvis, tot zelfs het melodietje van de game 'Tetris'.

'Just Dance 2015' verscheen voor alle 'new-gen'- en 'last-gen'-consoles.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234