Donderdag 17/10/2019

Voor u uitgelegd

Je wordt gevolgd in je mailbox: zo kan je dat voorkomen

Beeld Tzenko

Zowel bedrijven als overheidsinstellingen volgen je lees- en klikgedrag in de e-mails die ze je sturen. Door een blinde vlek in de wetgeving kunnen zij gemakkelijk bijhouden of, waar en wanneer je hun e-mails opent en waar je op klikt. Hoe kun je je wapenen tegen hun volgdrang?

Om te beginnen is het goed te weten hoe trackingsoftware in e-mails werkt. In nieuwsbrieven verstopt de afzender, een kledingwinkel bijvoorbeeld, vaak een zogenoemde trackingpixel, een piepklein plaatje, niet met het blote oog te zien. Zodra je – nietsvermoedend – de e-mail over de start van de uitverkoop opent, wordt het plaatje gedownload van de internetserver van de afzender. Die server registreert het tijdstip en je IP-adres, het adres van je computer op het internet. Soms zorgt een stukje programmeercode er zelfs voor dat het minuscule plaatje wel gedownload, maar niet weergegeven wordt.

Dat alles gebeurt in een fractie van een seconde – als je leest hoeveel procent korting je krijgt, is het al te laat. Gelukkig kun je wel voorkomen dat je e-mailprogramma automatisch afbeeldingen downloadt. Zo wordt de trackingpixel niet meteen binnengehaald en belet je de server je gegevens te registreren.

Instellingen

In Googles Gmail bijvoorbeeld, kun je bij ‘Instellingen’ aangeven dat externe afbeeldingen pas gedownload worden als je daar toestemming voor hebt gegeven. Boven aan een nieuwsbrief verschijnt daarvoor een balkje dat de afbeelding niet weergegeven wordt.

Je kunt ook een bepaalde afzender – je vriendin of juist je sportclub – veilig verklaren: afbeeldingen van hen mogen voortaan altijd opgehaald worden.

Outlook en Thunderbird – twee andere veelgebruikte e-mailclients – houden externe afbeeldingen standaard tegen. Let wel: als je vervolgens toestemming geeft om externe afbeeldingen te downloaden wordt je leesgedrag alsnog geregistreerd.

Het blokkeren van externe afbeeldingen heeft een groot nadeel: e-mailnieuwsbrieven zien er kaal en beroerd uit. Het is helaas niet mogelijk om alleen de nuttige afbeeldingen – van een broek, een shirt of een jas – te downloaden en de trackingpixel op de server te laten staan.

Brontekst

Wil je zien of er überhaupt trackingsoftware in een mooi opgemaakte nieuwsbrief zit? Dan kun je gaan speuren in de brontekst: de html-code waarin een e-mail is geschreven. In verschillende e-mailprogramma’s wordt de knop waaronder dit verstopt zit, anders genoemd: het origineel, de broncode of ‘met internet headers’.

In de html-code kun je vervolgens de trackingpixel opsporen. Het gemakkelijkst gaat dat door met de zoekfunctie (sneltoets: Control + F op Windows of Command + F op macOS) op ‘img’ te zoeken. Vaak staat de code van de trackingpixel onderaan de mail. Je herkent hem aan zijn ‘height’ en ‘width’ van 1. Bovendien is de locatie van de afbeelding (in de code ‘src’) vaak een absurd lange, warrige url. Een voorbeeld uit een e-mail van DUO, met blauw gemarkeerd de trackingpixel:

Gratis tools

Voor de meesten onder ons is dit te technisch. Bovendien maken sommige verzenders de code van hun mails zo ingewikkeld dat de pixel niet eens te vinden is. Niet getreurd, er zijn handige computerprogrammaatjes die het speurwerk voor je kunnen doen. Voor Gmail bijvoorbeeld, is er de gratis tool UglyMail. Als de kledingnieuwsbrief inderdaad trackingsoftware bevat, duidt deze extensie dat aan met een oogje:

Nu weet je dat de winkel je interesses monitort. Nadeel is wel dat het programma nog niet alle trackers herkent.

Blijft staan: de clicktracking, de registratie van welke links je aanklikt. Hiervoor gebruiken nieuwsbriefverzenders een ander trucje. De kledingwinkel vervangt de link naar de herenmode door een andere url, een ‘doorsluislinkje’. Dit doorsluislinkje registreert in een mum van tijd de klik – samen met tijd, locatie en besturingssysteem – en voert je daarna, zonder dat je het merkt, naar de herenmodepagina. Hiertegen is helaas niets te doen – behalve gewoon niet klikken en zelf in je internetbrowser naar de mannenoverhemden te surfen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234