Zaterdag 28/03/2020

Je hele identiteit in een bitmoji

Beeld RV

Met oneindig veel combinaties van haar en kledij ontwerp je een bitmoji naar jouw evenbeeld, die je kunt doorsturen. Bitmoji bekleedt met ruim 100 miljoen downloads plaats twee van populairste apps in de App Store. Wat verklaart het succes?

In 2016 kocht Snap Inc., het bedrijf achter communicatieplatform Snapchat, de app Bitmoji voor zo'n 52 miljoen euro. Opmerkelijk is dat Snap Inc. relatief weinig veranderde aan Bitmoji en de app succesvol integreerde in Snapchat. Bitmoji kan als applicatie gedownload worden voor de besturingssystemen iOS en Android, of als extentie voor Google Chrome. Mails opfleuren met een lach, een traan of jezelf als bitmoji-avocado? Het kan.

Via de app creëer je in luttele minuten een digitale versie van jezelf, compleet met bril, kledij en rimpels. Maar wat heeft de bitmoji dat pakweg de emoji niet heeft? Volgens Hannes Coudenys, medeoprichter van het multimediabedrijf Hurae, is het antwoord: identiteit. "We zijn allemaal zo verschillend en uniek. Bitmoji geeft die complexiteit perfect weer. Het is knap hoe Snap Inc. dat als eerste doorheeft."

Ook Stefaan Lammertyn, coauteur van het boek Help, mijn kind leeft online stipt creativiteit en herkenbaarheid aan als succesfactoren. "Er zitten vaak pareltjes bij. Omdat je eigen accenten kunt leggen, maakt het je communicatie persoonlijker. Het is alsof je zegt: toon me je bitmoji en ik zeg je wie je bent." Lammertyn ziet nog creatieve toepassingen van de bitmoji, zoals leraars die de sticker virtueel of op papier in de klas gebruiken als beloning.

Beeld RV

Snapchat onderging onlangs een verandering, waarbij content van vrienden voortaan links staat terwijl de tab 'verkennen' zich aan de rechterkant bevindt. Hoewel de gebruikers de laatste update maar weinig konden smaken - 1,2 miljoen gebruikers tekenden een petitie ertegen - groeide het aantal gebruikers van Snapchat met 18 procent. Uit onderzoek van eMarketer blijkt dat Facebook ongeveer 2 miljoen gebruikers zal verliezen en Snapchat er 1,9 miljoen zal oppikken. Ziet Facebook-CEO Mark Zuckerberg nog niet groen van jaloezie? Coudenys: "Het is geen geheim dat Zuckerberg geprobeerd heeft om Snapchat in het verleden te kopen. Het zou me niet verwonderen mocht Facebook een poging doen om Bitmoji te kopiëren."

Branding

Wat is de volgende stap? Maken we binnenkort een 3D-scan van onszelf om miniversies van onszelf te creëren? "Ik denk niet dat mensen goed zouden reageren op realistische figuren. Karakterfiguren werken beter", zegt Coudenys. Hij ziet ook talloze mogelijkheden voor onlinecommunicatie. "Websites zouden hun chatvenster kunnen aanpassen naar een bitmoji om mensen te helpen. Net zoals Clippy, het bekende paperclipje van Word, dat deed. Dat geeft sowieso een beter gevoel dan dat een foto van Bill Gates onderaan je document zou staan kijken wat je doet."

Bitmoji leent zich dus goed voor businessdoeleinden. Dat weet ook personal coach Amy Vandeputte (@fastforwardamy), die op Instagram meer dan 67.000 volgers heeft. "Het figuurtje is integraal onderdeel geworden van mijn persoonlijke branding. Mijn energieke bitmoji is zo herkenbaar dat sommige mensen uit mijn omgeving spontaan in de lach schieten bij het zien ervan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234